När vinter och snö tog sitt grepp om ön förra veckan blev många cyklister varse om stadens besparing – saltsopningen av de större cykelvägarna har upphört.

– Jag blir jättebesviken! Jag har cyklat från Lidingö till Gärdet varje dag senaste fyra åren sommar som vinter. Jag har varit så glad över de isfria fina cykelbanorna. Nu hade de lagt ut något vasst stort grus. Jag fick punka direkt, säger cyklisten Carina Serenius.

30 klagomål

Det är inte bara hon som är arg. Lidingö stads kundtjänst beskriver frågan som en het potatis. Staden har fått in cirka 30 klagomål på den slopade saltsopningen.

Det politiska beslutet att sluta med saltsopningen har tagits av besparingsskäl.

– Sopsaltning har pågått under några år på försök, efter försökstidens utgång fanns varken budgetmedel eller beslut om att fortsätta sopsaltningen, skriver Carl Johan Schiller (KD), ‘ordförande för teknik- och fastighetsnämnden i ett mail till Mitt i.

För få cyklar – högt pris per person

Enligt stadens beräkningar kostar saltsopningen av de 11 kilometer cykelväg som tidigare saltsopades runt 2,5 miljoner kronor varje vinter. Det är mycket dyrare än vanlig snö-och halkbekämpning.

Dessutom använder, enligt stadens beräkningar, inte tillräckligt många cyklister de saltsopade cykelbanorna för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

Enligt cykelmätningarna som gjordes i mars 2019 använder cirka 300 cyklister per dag de aktuella cykelbanorna. per dag. Om det stämmer även nu skulle prislappen per person landa på cirka 7500 till 8500 kronor per person och vinter för att sopsalta.

Det kan jämföras med vanlig snö och halkbekämpning som beräknas kosta runt 400 kronor per person med samma beräkningsmodell. En anledning till att kostnaderna skiljer sig så mycket är att saltsopning måste göras oftare för att effekten ska hålla i sig.

Rimmar illa med hälsans ö och pandemi

Men ekonomiska argument håller inte, tycker Carina Serenius. Lidingö profilerar sit som "Hälsans ö" och då bör hälsofrämjande få kosta pengar, menar hon.

Förra året blev Lidingö stad utsedd till en av landets bästa cykelkommuner. Att spara in på saltsopningen rimmar illa även med det, enligt Carina.

Dessutom tycker hon att prioriteringen är märklig under den pågående coronapandemin.

– Det är så dumt nu, speciellt nu när det är pandemi och man vill att folk ska sluta åka kollektivt. För min del har det i ställer blivit så att jag tagit bilen till jobbet eller trängts på bussar. Det är jättedåligt, säger Carina Serenius.

Centerpartiet på Lidingö har uttalat att de vill ha saltsopningen tillbaka.