Ica i Bro centrum uppger i en Facebookpost på måndagsförmiddagen att de från och med den 20 september slutar att hantera post och paket. Beslutet är taget i dialog med Postnord och kommer av ”det arbetsmiljöproblem och den otrygghet som hanteringen kommit att innebära”.

https://www.mitti.se/upplands-bro/brobor-maste-hamta-paketen-i-balsta/repugC!OCYS7F1BERuQacwrjamVJg/

Det här beskedet kommer bara några veckor efter att det stod klart att Frendo vid bensinmacken i Bro centrum slutar att fungera som ombud för Postnord.

När Mitt i talar med Icahandlaren Örjan Josefsson utvecklar han problematiken kring arbetsmiljön och varför man nu väljer att ta beslutet att säga upp avtalet med Postnord.

Arbetsmiljön har påverkats

Dels handlar det om den fysiska hanteringen av den omfattande mängd paket som kommer till butiken, men här menar Örjan Josefsson att det är delar de kan göra någonting åt, exempelvis vad det gäller tunga lyft.

– Men sen är det en annan del som gäller att mycket av de paket som ska lämnas ut kräver id-kontroll och vi har haft problem med att många inte vill visa id-kort och att det då kan uppstå hotfulla situationer, säger Örjan Josefsson och fortsätter:

– Vi har öppet i posten 8-20 och det har ofta blivit problem att detta inte respekteras. För oss handlar det om att vi vill prioritera att vara en matbutik i första hand.

Hos Postnord är Mathias Olsson chef för ombudsnätet. Han uppger att det finns en lösning på plats i och med att Ica i Bro centrum slutar som postombud den 20 september.

Då är en nytt ombud på plats

– Vi kommer att ha ett nytt permanent postombud på plats i Bro den 8 november, säger Mathias Olsson.

I nuläget vill han inte närmare berätta vilken aktör det rör sig om.

– Vi kommer att kommunicera lösningen så fort den är klar, men det vill vi återkomma till. Vi jobbar för att kunderna i Bro ska få behålla sin service.

Postnord: "Extremt ovanligt"

Att postombud slutar att arbeta i Postnords nät till följd av arbetsmiljöproblem och otrygghet är enligt Mathias Olsson mycket ovanligt.

– Lyckligtvis är det här en extremt ovanlig händelse, vi ser inga sådana här tendenser i vårt övriga nät runt om i Sverige, att hot ökar på det här sättet, jag skulle snarare säga att det går i den motsatta riktningen, till det bättre.

Vilket ansvar har ni för att den här typen av problem uppstår? Vad kan ni göra?

– Arbetsmiljön är den enskilda butikens ansvar. Men att skapa system, processer och rutiner för att arbetet ska fungera så smidigt som möjligt det kan vi göra.

Nu arbetar Postnord med sitt nuvarande ombud, Ica i Bro centrum, och den nya parten man har slutit avtal med i syfte att lösa situationen ”på bästa sätt”. Mathias Olsson återkommer till att man vill försöka undvika att det ska bli ett glapp för kunderna i Bro tills den nya aktören tar vid.

Har ni försökt få Ica att vara kvar som ombud?

– Alla ombud som gör ett bra jobb värnar vi om och vill att de ska vara kvar. Så det har gjorts sådana försök. Men sen kommer man till en punkt då det kan bli såhär.

Hur vanligt är det att samtliga ombud på en ort stänger i såhär tätt följd?

– Vi har ett väldigt stabilt nät i Sverige, den som är ombud stannar i regel länge. Att ombud stänger såhär snabbt är inte vanligt och det gör att vi måste agera snabbare än normalt.

Tillfällig lösning i Kallhäll

Postnord uppger att en tillfällig lösning har skapats för företagets kunder i Bro under perioden 20 september till 8 november, det vill säga den tiden som löper mellan att Ica slutar som postombud och den nya aktören tar vid.

Boende i Bro kommer att kunna hämta paket hos Direkten i Kallhäll under den här perioden. Den tillfälliga lösningen kommer Postnord att informera närmare om via brev till hushållen i Bro.