Trafikverkets bilar krypkörde när den nya Skurubron öppnades med en pressvisning på onsdagen. Helena Sundbergs bil hamnade sist och Mats Gerdau i passagerarsätet blev frustrerad. Men när de närmade sig Björknäs accelererade de förbi övriga ekipage.

– Jag körde lite snabbare på slutet så att Mats Gerdau skulle få komma först. Jag vet hur viktigt det var för honom. Mats näsa var först över bron. Jag erbjöd honom det, han älskar Nacka och han älskar broar – då var saken avgjord, säger Helena Sundberg.

– Det kändes bra, jag är ju en tävlingsmänniska. Jag tror att hon ville vara först över också. Vi var första bilen över, säger Mats Gerdau.

Hur var det att åka över?

– Det är tillfredställande att något som man har jobbat med väldigt länge – 20 år säkert – och se att det faktiskt är här. Det vi har gjort har faktiskt gjort skillnad, säger Mats Gerdau.

Var det värt fyra kronor?

– Vi behöver ju kapaciteten och vi behöver bron. För att få bron var vi tvungna att acceptera avgifter. Alternativet bro nu utan avgifter finns inte. Det kan man önska sig men det finns inte. Vill man ha något gjort så måste man kompromissa.

Öppnar i natt

Natten till torsdagen öppnar alltså bron i östlig riktning för alla. Exakt klockslag är inte spikat eftersom Trafikverket behöver göra klart det sista arbetet på en påfart först.

Den nya Skurubron har byggts för att möta det ökade trycket från en växande befolkning i Nacka och Värmdö. Den gamla bron byggdes i två etapper, 1915 och 1957. Den är nu i behov av upprustning, ett arbete som ska starta när den nya bron öppnar. Det ska kosta 300 miljoner kronor.

Efter år av förseningar och byggnation ska den nya Skurubron snart öppna för trafik. Den 31 maj får Mitt i hänga med på en första tur över bron.

Efter år av förseningar och byggnation ska den nya Skurubron snart öppna för trafik. Den 31 maj får Mitt i hänga med på en första tur över bron.

Johan Kristensen

Bygget av den nya bron har kostat ungefär 1 miljard kronor. En tredjedel av det ska finansieras av staten och två tredjedelar ska finansieras av broavgifter. Det är en del av ett avtal som undertecknades av Nackas dåvarande kommunalråd Erik Langby (M) och Trafikverket 2010.

Gamla bron kostar inget

Broavgiften ska vara fyra kronor per passage. Efter att brobygget försenats med flera år har Nackas politiker vänt avtalet ryggen och hävdat att broavgifterna borde slopas. Värmdös politiker och många av dem som bor på ”fel sida bron” stämmer in i kritiken.

Nya Skurubron blir även Värmdös huvudsakliga förbindelse mot Stockholm. På onsdagens invigning av bron var Värmdö kommun inte inbjuden.

– Det är väl symboliskt hur Nacka och staten först ingick avtalet om avgifter på bron över huvudet på Värmdöborna för att idag inviga den själva. Jag kommer fortsätta arbeta för ett undantag från broavgifter för Värmdöborna och ska träffa infrastrukturministerns statssekreterare den 14 juni, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg ser inget konstigt med att Värmdö inte var bjudna.

– Jag tror att de var med vid första spadtaget. Anläggningen ligger i Nacka och det var Trafikverket och Nacka som slöt överenskommelsen så det är inget märkligt. Sedan påverkas ju Värmdö förstås. De får en mycket bättre framkomlighet, det är förbättringen. Det de upplever som försämring är att de ska betala fyra kronor per passage. Men det är viktigt att komma ihåg att man hade inte fått bron i dag om man inte hade accepterat överenskommelsen om broavgift, säger hon.

Den gamla bron kommer vara helt avgiftsfri och bekostas med statliga medel. När gamla brons norra del renoveras måste bilförare som ska österut mot Björknäs köra över nya bron men slipper då betala broavgift.

Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg rattar bilen med Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) i passagerarsätet.

Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg rattar bilen med Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) i passagerarsätet.

Johan Kristensen

Regeringens besked: klart för avgifter på Skurubron

Regeringen säger nej till att stoppa avgifterna på Skurubron. Det beskedet gav infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) när han mötte Alliansen i Nacka.

På tisdagen mötte Alliansen i Nacka infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) i Sickla. Under mötet tog Nackapolitikerna upp avgifterna på nya Skurubron som invigs i sommar. Bilförare som åker på bron får betala fyra kronor per passage tills två tredjedelar av bron är betald.

Pengar saknas

2010 skrev Nackas dåvarande kommunalråd Erik Langby (M) på avtalet med Vägverket (nu Trafikverket). Bron skulle ha varit klar 2017 men har försenats flera gånger. Därför har Nacka kommun flera gånger försökt riva avtalet. Trafikverket, Region Stockholm och den förra regeringen sa nej. 

– Anledningen att avtalet ingicks var ju att bron skulle börja byggas efter fem år. Men den började byggas efter tio år. Då tycker vi att staten ska droppa avgifterna. Men tidigare regeringar har inte velat göra det och beskedet nu var att det inte omedelbart finns några pengar för att ta bort avgifterna. Då är det något annat som måste strykas någonstans. Men vi framförde vår uppfattning, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Då blir det svårt att undvika avgifter på nya Skurubron?

– Ja, om ingen hittar 800 eller 900 miljoner blir det nog det. Bron måste ju finansieras på något sätt.

Kostar 1 miljard

Nya Skurubron beräknas kosta 1 miljard kronor i 2016 års prisnivå och renoveringen av Gamla Skurubron 300 miljoner kronor.

Staten betalar en tredjedel av nya Skurubron – resten ska finansieras med broavgifter: fyra kronor per passage tills bron är betald.

Gamla Skurubron, som ska renoveras när nya Skurubron är invigd och vara klar 2025, kommer att vara avgiftsfri.

När gamla brons norra del renoveras måste bilförare som ska österut mot Björknäs köra över nya bron men slipper då betala broavgift.

Källa: Trafikverket

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) mötte Alliansen i Nacka och meddelade att han inte kan ta bort avgifterna på nya Skurubron. Från vänster: kommunalråden Karin Teljstedt (KD) och Mats Gerdau (M), stadsdirektör Victor Kilén, kommunalrådet Johan Krogh (C) och infrastrukturminister Andreas Carlsson.

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) mötte Alliansen i Nacka och meddelade att han inte kan ta bort avgifterna på nya Skurubron. Från vänster: kommunalråden Karin Teljstedt (KD) och Mats Gerdau (M), stadsdirektör Victor Kilén, kommunalrådet Johan Krogh (C) och infrastrukturminister Andreas Carlsson.

Fredrik Wallner

Regeringens besked: Det blir avgifter på Skurubron

”Om ingen hittar 800 eller 900 miljoner” ✔ Så mycket kommer det kosta

Möte spikat om nya Skurubron

Låt Värmdöborna slippa broavgiften på nya Skurubron. Det är budskapet när representanter för samtliga partier i Värmdö träffar regeringen inom kort.

Nu finns ett datum för när Värmdös politiker ska få träffa regeringen för att diskutera avgifter på nya Skurubron.

Mitt i Värmdö berättade nyligen att samtliga partier i Värmdö har skickat ett gemensamt brev, med begäran om får träffa finansminister Elisabeth Svantesson (M) och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Mötet kommer äga rum onsdag 14 juni och de ska prata om ifall det är möjligt att undanta Värmdöborna från broavgifter, så som Lidingöborna undantogs från trängselavgifter.