I veckan infaller godisätar-högtiden nummer ett – påskhelgen.

– Det är i särklass den tid på året vi säljer som mest. Vi säljer mycket kring jul också, men det är under en längre period, berättar Mårten Lindell, som driver Godisgallerian med över tusen godissorter i lager.

Toppnoteringen gjordes för sex år sedan. Skärtorsdagen 2017. Då sålde Mårten och hans medarbetare 2,3 ton godis under en och samma dag.

– Det var helt galet, säger han och minns tillbaka.

– Totalt för månaderna mars/april, för jämförelse i och med att påsken ligger olika vissa år, så ligger vi runt 20 ton med en koncentration på själva påskveckan då. Det är lite galet faktiskt, tillägger han.

Mårten Lindell på Godisgallerian i Enköping har börjat ladda för påskhelgen.

Mårten Lindell på Godisgallerian i Enköping har börjat ladda för påskhelgen.

Fredrik Gustafsson

Hur försäljningen kommer att se ut just den här påsken vet han inte än. Vad han dock vet är att inte heller godisbranschen har kunnat blunda för vare sig räntehöjningar, höga elpriser och drivmedelspriser. Framförallt har det gjort att leveranskostnaderna ökat och vissa godissorter har blivit väldigt mycket dyrare, menar Mårten.

Prisökningarna hos leverantörerna har gjort att marginalerna på varje sålt hekto lösviktsgodis har blivit sämre. 

– Omvärldsläget påverkar naturligtvis även oss. Vi har höjt priset fyra gånger på ett år. Det är inget vi vill, men vi måste, konstaterar han.