Hyresgästerna upptäckte det av en slump i våras, när dörren till utrymmet för sopkärlen på Sandhamnsgatan 58-62 lämnats öppen och olåst.

På marken runt om kärlet låg påsar med kompost blandat med förpackningar och andra sopor.

– Vi misstänkte att det var något som inte stämde eftersom det springer så mycket råttor här omkring, säger en hyresgäst till Mitt i.

Hyresvärden har dock känt till problemet längre än så.

I ett mejl till en av hyresgästerna i huset skriver Stockholms stads avfallsentreprenör att de påtalat detta vid flera tillfällen för såväl fastighetsägaren som förvaltaren.

"Vad jag kan se så ställdes det dit ett kärlskåp 2023 som började användas utan kärl. Alla sopor låg på golvet i kärlskåpet", skriver entreprenören.

"Rop på hjälp"

I oktober 2025 fick hyresgästerna nog och vände sig till hyresnämnden.

– Det är ett rop på hjälp. Vi använder rättsliga verktyg för det är bara det som fungerar. Det enda vi vill är att få till en fungerande förvaltning, säger hyresgästen.

Hyresgästerna kräver att hyresnämnden ska förelägga fastighetsägaren att anlita ett saneringsföretag och se till att sophanteringen fungerar.

"Entreprenören utsätts för en risk i sin arbetsmiljö, och de boende utsätts för en betydande olägenhet", står det i ansökan.

Av dokumentationen framgår det även att det finns en enkel lösning på problemet.

"Montera en innervägg så sopor inte kan slängas utanför kärlet", föreslår entreprenören.

Staden kräver åtgärder

Kort därefter gjorde miljöförvaltningen ett tillsynsbesök på fastigheten. Inspektören gjorde samma bedömning som stadens entreprenör.

"Behållaren för matavfall var ej anpassad för utrymmet vilket gjorde det lätt för boenden att kasta fel och missa behållaren. Det har bidragit till mycket skräp och fyllda matavfallspåsar på golvet i avfallsutrymmet".

Miljöförvaltningen kräver att fastighetsägaren åtgärdar problemet – vilket fastighetsägaren nu lovar att göra.

"Under inspektionen vid avfallsstationen, som har sortering, informerade vi att behållarens placering kommer att justeras snarast så att matavfallet hamnar rätt samt ytterligare underlätta sortering för hyresgästerna. Avfallsstationen har redan städats vilket görs regelbundet som en del av våra rutiner för egenkontroll och miljöförvaltningen är informerad", skriver fastighetsägarens förvaltare i ett mejl till Mitt i.