Förra veckan gjorde Citypolisens aspiranter fem dagars trafikutbildning. De fick vara med och kontrollera regelefterlevnaden på våra gator, som ett led i polisens arbete för att färre ska bli allvarligt skadade eller dö i trafiken.
De flesta kontroller gjordes på Södermalm. Resultatet blev hundratals rapporterade trafikbrott.
– Det såg inte jättebra ut, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.
Under veckan rapporterades 249 bilister, 79 förare och 167 cyklister (samt förare av elsparkcykel) för brott.
Skyller på varandra
Polisen har gjort inlägg om resultaten på Instagram och Facebook. I kommentarsfälten skyller ofta bilister cyklister för att inte sköta sig, och vice versa.
– Vi vill förmedla att regelefterlevnaden generellt är låg bland både cyklister och bilister. Man måste visa hänsyn till varandra i trafiken. Bara på det sättet kan vi få ner antalet allvarligt skadade och döda.
Markant förbättring
Flera veckor om året har polisen riktade insatser inom trafiken. Resultaten visar oftast många överträdelser.
– Men vi ser också att hjälmanvändningen ökar bland cyklister och att paråkning på elsparkcyklar minskar, även om vi fortfarande ser toppar av paråkning på kvällar och nätter. Där spelar alkoholen in. Det är ett vanligt transportmedel mellan krogar och när man ska hem.
Jämfört när elsparkcyklarna gjorde sitt ordentliga intåg för några år sedan är det dock en markant förbättring, menar Fredrik Ehrström.
– Däremot visar Södersjukhusets olycksstatistik att cykelolyckorna har gått upp. Vi ser även att många inte hyr, utan skaffar egna elsparkcyklar som håller en högre hastighet än vad som är tillåtet. Det är farligt.
Det brott som cyklister annars gjorde sig mest skyldiga till den gångna veckan var att cykla mot rött. Bilisters med marginal mest vanliga överträdelse var att de körde för fort.
Annat uppdagas
Vanligaste frågan patrullerna får när någon stoppas är: "Har ni inget viktigare för er?"
– Just där och då har vi inte det. Trafiksäkerhet är jätteviktigt. Kommer ett akut 112-samtal tar vi det. Sedan går det inte att bortse från att det fastnar mycket annat i våra kontroller, förare som inte har körkort, som är drogpåverkade eller efterlysta.