De praktiska haklapparna som samlar upp all mat i ett fack, uppblåsbara skötbäddar, resesängar, matredskap med handtag lagom för barn, och pottor.

De flesta föräldrar har säkert någon gång använt en pryl som det står Baby Björn på. 

Nu berättar medgrundaren och formgivaren bakom märket, Lillemor Jakobson, hur hon och maken Björn Jakobson tänkte när de skapade alltihop.

 – Lillemor sade till mig: ”Jag funderar på att ha en utställning när jag fyller 90, om mitt kreativa liv”. Det är typiskt Lillemor, fullständigt orädd! Som alltid, så nu är vi här, välkomna! sade Björn Jakobson när han och hustrun Lillemor tog emot media och andra som kom för att se utställningen. Klippan de står på är inne i konsthallens restaurang.

– Lillemor sade till mig: ”Jag funderar på att ha en utställning när jag fyller 90, om mitt kreativa liv”. Det är typiskt Lillemor, fullständigt orädd! Som alltid, så nu är vi här, välkomna! sade Björn Jakobson när han och hustrun Lillemor tog emot media och andra som kom för att se utställningen. Klippan de står på är inne i konsthallens restaurang.

Eva Tonström

Testade allt på sina egna barn

I nya utställningen Mitt kreativa liv, som visas på Artipelag, visas hur det populära, svenska barnmärket kom till. 

I början testade de alla sina produkter hemma på sina egna barn.

– Vi hade ju två småbarn hemma så det var ju väldigt praktiskt, då kunde vi direkt se vad som fungerade och inte. Vi hade inte så mycket pengar i början med vi hade väldigt roligt hela tiden. Samtidigt som jag kände att vi gjorde nytta, säger hon. 

Lillemor Jakobson kom in i företaget i slutet av 1970-talet, som chefsdesigner, och började då ta fram nya tyger, former och mönster på Baby Björns produkter.

Lillemor Jakobson studerar en av de klassiska bärselen som hon själv har designat. Hon behöll sin roll som kreativ direktör på Baby Björn tills hon var 82 år gammal. Nu fyller hon 90 år.

Lillemor Jakobson studerar en av de klassiska bärselen som hon själv har designat. Hon behöll sin roll som kreativ direktör på Baby Björn tills hon var 82 år gammal. Nu fyller hon 90 år.

Judit Nilsson

Hon var också den som höll i marknadsföringen, åkte runt på mässor och event i hela världen, stora varuhus och besökte barnfamiljer för att fråga vad de saknade.  

Det började med den klassiska baby-sittern 1963, som snabbt spreds till de svenska hemmen. 

Reaktion när papporna började bära sele

Det skulle sedan ta tio år innan den första bärselen – som de flesta förknippar Baby Björn med – såg dagens ljus. Den första modellen hette Hjärtenära. 

Vad är det som gör just er sele så populär?

– Vår kvalitet, skulle jag säga, och säkerhetstänket. De två sakerna finns med i allt vi gör, säger Lillemor Jakobson. 

Tidiga exemplar av Baby Björns produkter visas på nya utställningen på Artipelag.

Tidiga exemplar av Baby Björns produkter visas på nya utställningen på Artipelag.

Eva Tonström

Även funktionen är viktigt, förstås, och att det ska fungera bra ergonomiskt, och se snyggt ut, tillägger hon.

– Vi provar alltid allting, väldigt mycket, på och med barn, innan en produkt lanseras. Barnen är alltid i centrum. 

I dag säljs selen, och andra produkter, världen över och de har kontor i New York, Tokyo, Shanghai, Seoul och Hongkong. 

På 1980-talet kom papporna in i bilden. Då började bärselen användas av allt fler män.

– Jag ville haka på det där så vi gjorde reklam där pappor bar sina barn i sele. Det blev många starka reaktioner, särskilt utomlands för pappor skulle ju jobba, sade man, inte vara hemma och passa barn, säger hon och skrattar. 

– Med den här jubileumsutställningen vill jag visa den kreativa resa som jag gjort i mitt liv, från barndomen till idag, sade Lillemor Jakobson, när hon tog emot på Artipelag iklädd en en färgstark klänning med Baby Björn-mönster på.

– Med den här jubileumsutställningen vill jag visa den kreativa resa som jag gjort i mitt liv, från barndomen till idag, sade Lillemor Jakobson, när hon tog emot på Artipelag iklädd en en färgstark klänning med Baby Björn-mönster på.

Judit Nilsson

Byggde Artipelag för Baby Björn-pengar

På 1990-talet kom den välkända marinblå bärselemodellen, där man även kan bära barnet framåtvänd. 

En annan, mycket större baby är deras konsthall Artipelag, som de lät bygga 2012. Paret Jakobson är sommarboende på Värmdö sedan flera generationer och när tomten blev till salu slog de till.

– Det gick så bra för Baby Björn och vi ville göra något bra med pengarna. Vi älskar naturen, skärgården och havet – och konst. Så vi tänkte, vi bygger en konsthall vid vattnet som är öppen för alla. 

Utställningen startar i dag, lördag 29 november, och pågår till 11 januari. Där ingår även flera av hennes teckningar, skisser och textilkonstverk. Samtidigt firar Lillemor att hon fyller 90 år, vilket hon gjorde 28 november.

Tidiga modeller av Baby Björns bärsele.

Tidiga modeller av Baby Björns bärsele.

Eva Tonström