I centrum för anmälan, en så kallad 6:6a, som ligger på Arbetsmiljöverkets bord står bland annat hemtjänstpersonalens cyklar och hur dessa används vid tufft vinterväglag.

Laila Norstad är skyddsombud för Kommunal och arbetar inom hemtjänsten i Kungsängen. Enligt henne är cyklarnas dubbdäck en klen tröst vid snö och is, och framförallt underkylt regn.

För Mitt i berättar Laila att så som arbetet är planerat idag så kan personalen i vissa fall ha tre minuter på sig att ta sig mellan två brukare.

För Mitt i berättar Laila att så som arbetet är planerat idag så kan personalen i vissa fall ha tre minuter på sig att ta sig mellan två brukare.

Stefan Källstigen

I sin anmälan har Norstad skrivit:

"Vid dessa tillfällen finns inga vinterdäck till cyklar som kan ta bort den rädsla som mina kollegor känner".

– Vi har påtalat de allvarliga risker som råder i det här väglaget vad gäller väder och vind. Vi vill att arbetsgivaren ska göra om cykelrundorna till gårundor, och då ta hänsyn till den faktiska tidsåtgången för att förflytta sig mellan våra kunder, säger Laila Norstad.

– Jag vet att vi har kollegor som har gått till chefen och sagt att vi inte kan cykla vid dessa väder. Då har de fått till svar att: "Ni har ju fått dubbdäck".

Laila Norstad hoppas anmälan till Arbetsmiljöverket ska ge effekt.

Laila Norstad hoppas anmälan till Arbetsmiljöverket ska ge effekt.

Stefan Källstigen

Är det så att ni cyklar med armar och ben som insats? Har det skett olyckor?

– Det har skett olyckor men det är lyckligtvis inga allvarliga.

Men enligt socialchefen i Upplands-Bro, Mitra Ghannad, finns inga krav på att cykla.

– Och skulle det vara extra tufft vinterväder planeras gårundor istället för cykelrundor, säger hon.

Gällande cyklarnas vinterdäck och huruvida de är säkra nog menar socialchefen att cyklarna är anpassade för vinterväglag. 

Bristen på tid

En del i anmälan gäller även hur tidsåtgången mäts då personalen förflyttar sig mellan brukare. Här tycker facket att kommunen måste se till att minska avstånden mellan brukare.

Enligt Laila Norstad är arbetet planerat så att en anställd i vissa fall kan ha tre minuter för att ta sig mellan två brukare. Och då kan de bo i varsin ände av Kungsängen. Det här leder till att medlemmarna upplever en ohälsosam stress.

Mitra Ghannad, socialchef, Upplands-Bro kommun

Mitra Ghannad, socialchef, Upplands-Bro kommun

Mikael Andersson

Socialchefen om anmälan

Mitra Ghannad menar att den uppgiften inte stämmer.

– Om man upplever att planeringen inte har gjorts på ett rimligt sätt så ska man ta upp det med sin gruppchef. Planeringen inom hemtjänsten tar hänsyn till avståndet mellan brukare, hur lång tid det tar att förflytta sig och vilket färdmedel som är lämpligt, säger Mitra Ghannad.

Socialchefen framhåller att hemtjänsten har utmaningar och däri ligger dels bemanningen. Upplands-Bro har i likhet med andra kommuner problem att rekrytera personal. 

– Självklart ska det vara en realistisk planering för våra medarbetare.

I anmälan till Arbetsmiljöverket beskrivs personalens arbetssituation med att man "ska flyga mellan besöken" för att hinna med.

Är det rimligt att hemtjänstpersonalen "ska flyga"?

– Jag delar inte den beskrivningen. Planeringen är realistisk utifrån att personalen ska hinna mellan två punkter.

Under våren ska kommunen göra en mätning av tiden som det tar att förflytta sig mellan brukare.

Vid denna artikels publicering har Arbetsmiljöverket ännu inte hanterat skyddsombudens anmälan.