Under pandemin har hemmajobbandet blivit vardag för många. Ibland blir det trångt och dessutom är ergonomin inte alltid den bästa vid köksbord och vardagsrumsbord.

I höst finns en lösning för Solbergabor som hyr av Stockholmshem. En kontorshubb öppnar då på Kristallvägen 33. Där ska det finnas ergonomiska arbetsplatser för hemmajobbare. På kvällstid ska lokala föreningar kunna använda lokalen för möten eller administrativa uppgifter.

– Det här är efterfrågat av våra hyresgäster. När pandemin är över tror vi att vi kommer att se förändringar för hur, och var, vi jobbar och möts. Vi ser att vi kan göra större nytta och tillgodose fleras behov genom att vara flexibla med våra befintliga lokaler, säger Lena Hanses, projektledare på Stockholmshem, i ett pressmeddelande.

Ett pilotprojekt

Kontorshubben skapas i samarbete med Vakansa, ett företag som arbetar för att lokaler ska användas mer effektivt i stället för att stå tomma många timmar varje dag. Mer liv och rörelse i bostadsområdena under fler av dygnets vakna timmar är ett annat mål för företaget.

För Stockholmshem är kontorshubben ett pilotprojekt.

– Vi hade börjat fundera på hur vi skulle kunna dela lokaler nära vi fick kontakt med Vakansa och hittade en bra lokal för ändamålet. Efterfrågan på det här är stor i Solberga och nu ska vi se hur det fungerar och hur användarna upplever det, säger kommunikationschefen Åsa Stenmark till Mitt i.

Konflikt med Solbergabor

Stockholmshem har nyligen haft en konflikt med Solbergabor som engagerat sig i gruppen Ett levande Kristalltorg. Gruppen ville skapa en samlingslokal för föreningslivet vid torget och ansåg att bostadsbolaget i princip lovat dem lokalen i ena hörnet. I stället hyrde Stockholmshem den ut till en lampbutik som nu har ett showrum där.

– Deras idé var häftig men gick inte att förverkliga just då. Vi har inte stängt dörren för den framöver. Självklart är de som ville ha en samlingslokal vid torget välkomna att använda kontorshubben, säger Åsa Stenmark.