Efter en tuff vår och sommar började försäljningen sakta men säkert återhämta sig under september och oktober, berättar Magnus Pusch på Hedengrens Bokhandel.

Men efter beslutet den 29 oktober om skärpta allmänna råd tvärvände det igen.

– Vi tappade hälften av omsättningen. Och det var mer eller mindre över en natt, så det går att utesluta andra faktorer, säger Magnus Pusch.

Knacka på rutan – betala med swish

Den nya riktlinjerna innebär att människor avråds från att vistas i butiker och köpcentrum. Det är givetvis ett hårt slag mot handlare som satsar allt på fysisk försäljning.

– Vi respekterar riktlinjerna och människors val, men visst är det svårt att driva en verksamhet efter det här.

Magnus Pusch berättar att Hedengrens försöker anpassa sig så gott det går. Handsprit och plexiglas förstås, men också genom att vara extra flexibla.

– Det går bra att knacka på rutan och betala med swish, vi försöker vara tillmötesgående så långt vi bara kan.

Julhandeln hotad

Precis som för de allra flesta inom sällanköpshandeln är julen årets absolut viktigaste period på Hedengrens. Som det ser ut nu är den definitivt hotad. Men Magnus Pusch hoppas ändå på en okej julhandel – de stöd som finns räcker nämligen inte som kompensation.

– Det är bra att det finns stöd att få, men de är tyvärr inte anpassade för alla. Vissa branscher hamnar i kläm, och det kan jag tycka att vi gör.

Med ett vaccin i sikte, och hopp om en återgång till ett mer normalt samhälle, är det rimligt att staten räddar fler företagare från att gå omkull, menar Magnus Pusch.

– Som ett litet företag bidrar vi ju till samhället på ett helt annat sätt nätjättar som Amazon – de betalar inte en krona i skatt i Sverige. Bara ur det perspektivet är det värt att stödja lokal verksamhet, och på köpet förebygger man framtida arbetslöshet, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/ombud-rustar-for-hektisk-paketperiod/reptkt!c8NZwL4I9gMPLo3TDo9CrQ/

Leksaker säljer även i kristid

Även i leksaksbranschen är det många handlare som lever länge på julhandeln. Familjeföretaget Leksaksborgen, med butiker på Östermalms torg, Södermalm och Kungsholmen, drar in runt 25 procent av sin årliga omsättning under årets sista sex veckor. Som det ser ut nu räknar de med ett tapp på mellan 30 och 50 procent, berättar ägaren Maria Wallskog.

Ändå är hon förhoppningsfull – julklappar till barnen brukar vara bland det sista folk drar in på.

– Vi är egentligen inte oroliga för att kunderna blir för få, däremot kommer vi inte kunna få in alla som vill handla i butiken, säger hon.

För att hålla flödet på en bra nivå håller Leksaksborgen på att konstruera ett trafikljus som ska sitta i entréerna och växla mellan grönt, gult och rött.

Ett annat grepp är att ge kunderna lite extra service även om de handlar på nätet.

– Man kan göra en beställning på vår hemsida och sedan hämta den på gatan utanför butiken. Och om man vill ha tips och råd, på samma sätt som man kan få i den fysiska butiken, är vi tillgängliga på mejl eller telefon.

Kommer ni att klara er genom det här?

– Ja, det kommer vi att göra. Vi har ett välmående företag i grunden och det är vi väldigt lyckliga över just nu, säger Maria Wallskog.