Bilarna dundrar fram på Huddingevägen. Ljudet från trafiken är öronbedövande där vi står vid vid övergångsstället i korsningen till Lännavägen.
– Det är väldigt mycket trafik dygnet runt, säger Jessica Larsson, som bor ett stenkast bort.
En bit norrut finns en gångbro, men övergångsstället här är den genaste vägen mellan gymnasieskolorna som är placerade på var sin sida av vägen.
– Det hade varit bättre om bron varit här, det blir en omväg att gå dit. Det är ganska mörkt också, det kunde vara mer upplyst. Jag skulle inte gå över här när jag är med barnen, då går jag över bron, säger Jessica Larsson.
Angelica Asp Hedman och hennes mamma Helen Asp Hedman kommer precis från gångbron. "Jag väljer aldrig att gå över i den här korsningen, jag tycker att det är obehagligt. Jag går alltid över gångbron. Jag tror att det skulle göra skillnad om man sänker hastigheten", säger Angelica, som bod vid Kvarnbergsplan.
Angie Gray
Flicka dog efter trafikolycka
I september förra året blev en flicka i övre tonåren påkörd vid övergångsstället i den här korsningen. Flickan fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hennes liv gick inte att rädda.
Efter olyckan inledde polisen en förundersökning om vårdslöshet i trafik. Utredningen visade senare att det inte fanns någon misstanke om brott.
Trafiksäkerheten på Huddingevägen är en fråga som dryftats i många år. Det är en hårt trafikerad väg, många tunga fordon och hög hastighet. Samtidigt är det en väg som många korsar varje dag.
Annika Abelli: "Jag jobbar på Huddinge sjukhus och cyklar den här vägen dit. Trafiken stör mig inte som den är. Jag tror inte att det skulle påverka mig personligen om hastigheten sänks".
Angie Gray
"Borde kombineras"
Under hösten genomför Trafikverket arbeten som ska öka trafiksäkerheten på sträckan mellan Rågsvedsvägen och Ågestavägen. Gång- och cykelvägen breddas, bussarna får ett eget körfält och ett vägräcke med belysning monteras i mitten av körbanan.
Samtidigt utreder länsstyrelsen om hastigheten mellan Rågsvedsvägen och Huddinge centrum ska sänkas från 70 till 60 kilometer i timmen.
– Kommunen har under många år påtalat att trafiksäkerheten inte är bra och att hastigheten borde sänkas. Det långsiktiga målet är att få planskilda korsningar, men det är långt dit. Vi tycker att det är rimligt att sänka hastighetsgränsen till 60 för att öka trafiksäkerheten något, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för trafik- och samhällsbyggnadsfrågor.
Emil Högberg (S).
Pressbild
Han tycker att en sänkt hastighetsgräns borde kombineras med fler hastighetskameror och ett skyddsräcke mellan cykelstråket och vägen.
– Det är en väldigt hårt trafikerad väg och så som den är utformad är cykelbanan väldigt nära vägen på den här sträckan, säger Emil Högberg.
Det är Trafikverkets väg, men om en hastighet ska sänkas till under 70 kilometer i timmen kallas det för lokal trafikföreskrift, och det är länsstyrelsen som beslutar om det.