Om du ringer in till Gustavsbergs vårdcentral på Värmdö kan du inte längre räkna med att få boka en fysisk tid hos en läkare. 

Där har nya rutiner införts. Är det inte akut, hamnar ditt ärende nu hos ett team som du har tilldelats. De ses en gång i veckan och diskuterar vilken typ av vård du är mest hjälpt av. 

Prioritera de sjukaste

Tidigare ringde man in, en bedömning gjordes på telefon och så kunde man få en tid bokad direkt hos läkare eller sjuksköterska.

Den nya ordningen infördes 1 september i år och kallas av vårdcentralens ledning för Gustavsbergsmodellen.

– Vi har alltid gjort en bedömning om du behöver träffa läkare eller någon annan inom vården. Skillnaden nu är att vi har samlat kompetensen i ett team runt patienten, säger Andrea Asplund, läkare och enhetschef på Gustavsbergs vårdcentral.

Hon har varit med och jobbat fram det nya arbetssättet.

Varför gör ni det här?

– För att öka tillgängligheten för våra patienter och kunna prioritera de som är sjukast. Vad gör vi när någon verkligen behöver träffa en läkare, och tiderna är slut, i flera veckor framåt? Det är scenarion vi tvingats hantera. Vi var tvungna att tänka om, säger hon.

Att anställa fler läkare hade varit en lösning, men det finns inte budget till, tillägger hon.  

Gustavsbergs vårdcentral.

Gustavsbergs vårdcentral.

Eva Tonström

Ringer du in akut bedömer en sköterska, ihop med en läkare om det behövs, om du behöver träffa läkare direkt eller om det ska tas upp i teamet. 

En vecka innan teamet hörde av sig

Ingaröbon Richard Stenhammar är inte nöjd med det nya systemet. Han uppsökte nyligen vårdcentralen med smärta i en axel och en tumme.

– Jag har fått träffa läkare tidigare för detta, men nu skulle ett ”team” diskutera mitt fall och återkomma. Det tog en vecka innan de hörde av sig. 

Beskedet han fick var att han skulle boka tid hos en fysioterapeut. Han tycker att Gustavsbergs vårdcentral har blivit för stor och att de inte hinner inte med sina patienter längre.

– Nu ska en person som inte är en läkare ställa en diagnos och avgöra hur det här ska behandlas. Jag tycker att det är galet, säger han.  

Modellen testades i några månader innan den sjösattes. Då skickades en del av ärendena som kom in till vårdcentralen, till teamen.

– Det visade sig att cirka 20 procent av de som sökte läkarvård kunde hanteras utan att patienten kom in till vårdcentralen, säger Tobias Ramseid Foss, läkare på Gustavsbergs vårdcentral som också jobbat med Gustavsbergsmodellen. 

Gustavsbergs vårdcentral.

Gustavsbergs vårdcentral.

Eva Tonström

Gustavsberg näst störst i länet

Med sina drygt 30 000 listade patienter är Gustavsbergs vårdcentral näst störst i Stockholms län, efter Liljeholmens vårdcentral. De senaste fem åren har andelen patienter över 75 år ökat med 30 procent. 

Ett stort skäl till omgörningen är att antalet äldre kommer att öka kraftigt de närmaste åren, och med det vårdbehovet. På Värmdö väntas andelen personer över 80 år nästan fördubblas på tio år, enligt Andrea Asplund.

– Självklart kan även mindre akuta fall behöva träffa en läkare, men det måste ske i rätt ordning. Vi måste ha ett system där de som har störst behov får komma till läkare först, säger hon.

Det ska ta en till två dagar att få svar av teamet, enligt Andrea Asplund, inte en vecka som i Richard Stenhammars fall.