Det är fastighetsägaren Willhems hissrenovering på Aprikosgatan och Krikongränd i Hässelby strand som stoppat posten för en mängd hyresgäster.

Postnord vägrar nämligen gå högre upp än fyra våningar under renoveringarna. I stället tvingas de 400 hyresgästerna ta sig till Postnords företagscenter på Datavägen i Barkarby, över två timmars resväg fram och tillbaka kommunalt.

Väntar på brev från sjukhuset

– Min fru har pacemaker, vi har kontinuerlig kontakt med sjukhuset och väntar på post från dem. Vi har inte sett posten på 14 dagar. Vi vet inte om den kommit eller inte. Vi har ingen bil, vi kan inte åka och kolla om vi fått post på chans, berättar Mikael Kavan, en av hyresgästerna i området.

De boende måste dessutom pricka in rätt tidpunkt för att hämta ut posten i Barkarby. Mellan 08.30 och 09.30 eller mellan klockan 15 och 17 är det som gäller. En trekvarts bilfärd tar det fram och tillbaka för den med bil.

Över två timmars resväg fram och tillbaka kommunalt tar det för Mikael Kavan och hans fru att hämta posten.

Över två timmars resväg fram och tillbaka kommunalt tar det för Mikael Kavan och hans fru att hämta posten.

Filip Magnusson

"Rent vansinne"

– När jag kom dit hittade de ingen post till mig. När jag bad dem kolla igen så hittade de den bland den osorterade posten. Det här är rent vansinne, folk prenumererar ju på tidningar och har räkningar via posten. Det är otroligt dåligt att de inte kan lämna ut posten närmare, säger Kenneth Andersson.

Han hävdar att han inte aviserats om han fått post eller inte.

– Så jag åker ju upp dit på chans. Man har dessutom informerat sent.

"Det här är rent vansinne av Postnord", säger Kenneth Andersson, som tillsammans med sin Marie-Louise är en av de i Hässelby som inte får sin post.

"Det här är rent vansinne av Postnord", säger Kenneth Andersson, som tillsammans med sin Marie-Louise är en av de i Hässelby som inte får sin post.

Filip Magnusson

Han hävdar att de tvingas hjälpa varandra.

– Om någon har bil så får den hämta post till grannen också om den kan, vi måste lösa detta, säger Kenneth.

Postnord: Vi har principer vi måste följa

Janne Dybeck bor högst upp i ett av trapphusen.

– Det konstiga är att Citymail kommer upp till mig utan problem. Om nu Postnord inte vill ta trapporna borde de åtminstone se till att vi kunde hämta posten i Hässelby strands centrum, säger Janne.

Postnords presschef Anders Porelius hävdar att Postnord har principer utifrån arbetsmiljön som de måste följa och att det är Postnords företagscenter som gäller i dessa fall.

Anders Porelius på Postnord hävdar att man har principer utifrån sin arbetsmiljöbedömning om att inte låta brevbärarna ta trapporna mer än fyra våningar.

Anders Porelius på Postnord hävdar att man har principer utifrån sin arbetsmiljöbedömning om att inte låta brevbärarna ta trapporna mer än fyra våningar.

Pressbild/Postnord

– Willhems hus är åttavåningshus. På grund av arbetsmiljön för våra brevbärare delar vi inte ut i hus som är högre än fyra våningar när hissar repareras. Det bara är så. Om inte fastighetsägare varit i kontakt med oss för att lösa en tillfällig lösning eller fastighetsboxar så blir det såhär.

Willhems tillförordnade kommunikationschef Anna Levegård känner inte till Postnords hållning överhuvudtaget säger hon, trots lapparna i trapphuset.

– De har inte informerat oss om att de inte kan leverera post. Detta är helt ny information för oss.