Larsboda industriområde är platsen för det som ska bli en av söderorts största arbetsplatser. Här bygger matleverantören Mathem sitt nya moderna lager.

Fast bolagets operativa chef Henrik Peitz föredrar att kalla det något annat.

– Primärt är det en plockanläggning och distributionscentral. Vi får påfyllning dagligen av färskvaror som vi kör ut så fort som möjligt, så det är inte som ett traditionellt lager med en massa varor som ligger i månader, säger han.

Anläggningen ska tas i drift nästa höst. Skylten har redan kommit upp.

– Arbetet går enligt tidplanen. Vi har golv på två våningar och har börjat montera solceller på taket. Parallellt bygger vi garaget. Inne har vi börjat installera den framtida automationsanläggningen, säger Henrik Peitz.

Matkassar på rullbanor

Byggnaden ska ersätta företagets betydligt mindre lageranläggning i Ulvsunda i Bromma.

– Kvadratmetermässigt blir Larsbodaanläggningen nästan dubbelt så stor. Vi kommer inte att hoppa in i en för liten kostym, konstaterar Henrik Peitz.

Men den stora skillnaden handlar inte om yta utan om effektivisering. En del av de moment som i dag utförs manuellt, kommer framöver att skötas automatiskt.

– Kassarna kommer att åka runt i ett rullbanesystem och passera ett flertal stationer, så att vi själva inte behöver springa runt med rullvagnar till alla hyllor. Det gör att vi kan fördubbla vår kapacitet jämfört med i Bromma.

Har gynnats av pandemin

Hemleverans av livsmedel har ökat kraftigt under pandemin. Enligt Henrik Peitz har Mathem fördubblat sin verksamhet sedan viruset slog till.

Men trots – eller på grund av – sin snabba tillväxt går Mathem med förlust.

Att då göra en investering på flera miljarder kronor i Larsboda kan låta vågat. Men enligt Henrik Peitz blir anläggningen i Larsboda en viktig pusselbit i satsningen mot framtida lönsamhet.

– Den ska göra att vi blir snabbare ut till kunden och får effektivare produktion. Larsboda var den bästa lokaliseringen för att ha nära till våra kunder.

Ser ni någon risk att ni satsar stort nu och att efterfrågan sedan minskar efter pandemin?

– Det tror vi inte alls. Coronaeffekten har gått tillbaka lite men vi har nu en större grundmassa som känner till att den här tjänsten finns. Det finns en jättestor uppsida kvar innan vi når vår broms.

Med chaufförer inräknade ska lagret i Larsboda sysselsätta upp till 1000 anställda. Många väntas följa med från Bromma.

– Men vi har en hög personalomsättning. Över tid tror jag det kommer att gå från de som följer med i flytten till de som bor i Farstaområdet, säger Henrik Peitz.

Hur kommer era leveranser påverka trafiksituationen i området?

– Naturligtvis kommer det vara viss trafik mellan lagret och 73:an men vi kommer inte att dåna genom några stora bostadsområden.