Antalet laddplatser i Stockholm har ökat rejält det senaste året, och i somras blev Valhallavägen Sveriges längsta laddgata för elbilar.

Samtidigt har tidsbegränsningen på tre timmar vållat huvudbry för många.

– Tre timmar är lite kort, för mig tar det i alla fall fyra, fem timmar att ladda med normal effekt, sa elbilsföraren Viktor Plühm när Mitt i gjorde ett nedslag på Valhallavägen i juli.

Då gapade en förkrossande majoritet av de nyanlagda laddplatserna tomma, medan de konventionella rutorna var lika fulla som vanligt.

– Konsekvensen blir att både elbilar och andra bilar får konkurrera om de platser som blir kvar, och det i ett läge när det finns alldeles för få. Det har blivit fullkomligt kaos här sedan laddplatserna byggdes, sa Alf Levy som brukar parkera i området.

Syftet med tretimmarsregeln var enligt Stockholms stad att skapa rotation, och därmed öka tillgången på lediga laddplatser. Men nu har staden backat en smula.

Sedan två veckor har staden på försök slopat tretimmarsregeln på 60 laddplatser i allén på Valhallavägen mellan Artillerigatan och Sibyllegatan. De 60 platserna sköts av företaget Milepost som argumenterat för att regeln ska tas bort.

– Vi är så klart glada när staden lyssnar på oss privata aktörer som är med och driver förändringen mot elektrifiering, säger företagets marknadschef Åsa Johansen.

Försöket kommer att pågå under ett år och därefter utvärderas. Men redan nu kan man se en effekt av regeländringen, menar Åsa Johansen.

– På kort tid har vi kunnat se se ett ökat nyttjande. Fler stannar längre på laddplatserna, både på kvällar, nätter och mitt på dagen. Det är en tydlig ökning.