Stora grönområden, solpaneler på taken, laddstation för elbilar, en plats för byte av prylar och mängder av secondhandbutiker. Det finns med när årskurs 6 på Lillholmsskolan har fått skapa en hållbar värld i Minecraft i tävlingen Skolhackathon som arrangeras av Ung företagsamhet. 

– Världen håller på att bli jättevarm så det ska vara en klimatvänlig värld. Vi har lagt mycket tid på elbilar, att alla husen har solpaneler på taken och att det finns vindkraft och återvinning. Och det är mycket träd och blommor så att bina kan pollinera, säger Masfic Rahaman. 

Han står längst fram i klassrummet tillsammans med klasskompisarna Daniel Gorges och Kledi Dishi och visar runt bland saker de tycker är viktiga i en framtida värld. Här finns skola, flera bibliotek, ett kommunhus, sjukhus och räddningstjänst.

– Skolan är den viktigaste delen av vårt samhälle för där lär man sig saker. Vi har också räddningstjänst för att de som bor där ska vara trygga, säger Masfiq Rahaman. 

Kledi visar runt i klassens Minecraftbygge.

Kledi visar runt i klassens Minecraftbygge.

Johannes Äng

Runt bostäderna finns grönska, lekplats, fotbollsplan, pool, samt bänkar och bord. 

– Det är viktigt att tänka på att de som bor där ska ha roligt och trivas. Att barnen kan leka och att människor kan simma i poolen och spela fotboll för idrott är bra för hälsan. Och så kan de äta lunch med familjen i parken, säger Masfiq Rahaman.

Inne i en av bostäderna sitter en katt.

– Husdjur är viktiga som sällskap eller om man är ledsen eller vill ha någon att vara med, säger Daniel som själv har fåglar. 

Återanvändning en viktig del

Hur man ska ta sig fram på ett bra sätt i framtiden är centralt i planeringen. I klassen framtidsvärld är avstånden korta så att människor enkelt ska kunna gå och under jorden finns en tunnelbana med fyra stationer. 

– Det är gratis att åka tunnelbana för vi vill att de som bor där ska kunna åka runt lättare, säger Masfiq Rahaman. 

Laddstationen för elbilar har också placerats centralt i området så att alla enkelt ska kunna ta sig dit.

Återanvändning är också en central del i deras framtida samhälle. Där finns en återvinningscentral och ett återbruk där folk kan ge bort eller gratis hämta saker som skänkts. Och i gallerian i centrum finns mängder av secondhandaffärer

– Det är bra för då kan man återanvända saker i stället för att slänga dem, säger Kledi Dishi. 

Tävlingen involverade såväl samhällskunskap som svenska, matte och teknik. Arbetet började med att klassen fick fundera över vad som behövs för att ett samhälle ska fungera. Sedan fick de rita modeller i rätt skala för att till sist föra över dem till Minecraft.

En central del var också att komma på kreativa lösningar och att lära sig samarbete. 

Masfiq Rahaman berättar att eleverna till en början gjorde sina egna grejer, men successivt under arbetes gång i stället började samarbeta och göra saker tillsammans. 

– Juryn tyckte om klassens innovativa lösningar. De belönades även för sitt samarbete där de lärde sig att man inte behövde tycka lika men att man måste samarbeta för att tillsammans bygga något som bli bra för alla, säger läraren Kicki Tuomivirta.