Fick ja. Dennis Åsberg som driver företaget Ocean X Team tillsammans med yrkesdykaren Peter Lindberg får ja av Putin. Ombord på ubåten finns troligen kvarlevor av besättningen. Foto: Ocean X Team/Utrikesdepartementet

Här ska rysk ubåt från första världskriget bärgas

2015 lokaliserade Åkersbergaföretaget Ocean X Team en sjunken rysk ubåt i svenska farvatten. Efter många turer kan de också få bärga ubåten – sedan frågan utretts och Putin sagt ja.

  • Publicerad 16:00, 16 jul 2021

Det var kakor och praliner och de
var mycket
välkomnande.

– Nu väntar vi på ja eller nej från regeringen, säger Österåkersbon Dennis Åsberg, ena halvan av skattletarföretaget Ocean X Team.

– Sedan kan vi starta bärgningen.

Den ryska ubåten ”Som” sjönk i svenskt vatten utanför Grisslehamn i maj 1916 under första världskriget. Ubåten kolliderade med ett svenskt handelsfartyg som rev av dess periskop.

Knappt 100 år senare hittades ubåten av Ocean X Team, efter tips från en rysk kollega till Dennis.

– Vi fick en position och slängde ner en sonar. Sedan vi gick ner med ROV (fjärrstyrd undervattensrobot, reds anm), berättar Dennis på verandan hemma i Bammarboda utanför Åkersberga.

– En vecka senare dök vi och då såg vi texten ”Som”.

– Vi blev jätteglada! Oj oj, det var stort – och i det skicket! Allt var intakt utom periskopet, fästkrokar till luckan och kanonen som hade åkt av.

Putin säger ja

Det var i juli 2015. Men att få bärga visade sig bli svårare än Dennis trott. Både svenska och ryska myndigheter satte sig först på tvären. Ocean X ville bärga och sedan överlåta ubåten till Ryssland, men fick inget gehör. Förrän tidigare i år.

Då tvärvände plötsligt den stora grannen i öst och Dennis och kollegan Peter blev inbjudna till ryska ambassaden.

– Vi blev otroligt förvånade. Det var kakor och praliner och de var mycket välkomnande.

Ubåtens skadade lucka. Det spräckliga är en fisk som ligger och tar igen sig. Foto: Ocean X Team

Kontentan blev att Ryssland gick med på att låta Ocean X bärga och att Ryska geografiska sällskapet – med president Vladimir Putin som styrelseordförande – erbjöd sig att stå för kostnaderna. Och för bara en månad sedan kom en utredning från svenska utrikesdepartementet som föreslår ungefär samma sak.

Vet inte vad de hittar

Bärgas den blir den en av världens tio äldsta bevarade ubåtar och hamnar troligen på museum i St Petersburg.

”Som” beskrivs som modern för sin tid, och var en av de första som drevs med bensin. När Ryssland köpte den härskade tsar Nikolaj II över det ryska imperiet. Året efter att den sjönk bröt revolutionen ut, Nikolaj tvingades abdikera och mördades sedan.

Ombord på ubåten finns troligen kvarlevor av besättningen på 18 man. Dessutom kan det finnas explosiva föremål, exempelvis ammunition, men mycket tyder på att ”Som” åtminstone inte hade torpeder under sin sista resa.

– Det är spännande. Vi vet inte vad vi kommer hitta. Har vi tur är dokument och loggböcker i god kondition, säger Dennis.

Finsmakare. Tidigare har Ocean X Team bärgat sprit och vin från gamla vrak. Flaskorna hoppas man kunna sälja på auktion. Det äldsta fyndet är 350-årigt vin som fortfarande ska vara drickbart. Foto: Claudio Britos

Vittberest ubåt

”Som” (”Malen”) byggdes i USA 1901 med namnet ”Fulton”och såldes till Ryssland 1904.

Deltog i Rysk-japanska kriget 1904-1905, stationerad i Vladivostok/Stilla havet.

Deltog även i första världskriget (Svarta havet 1914-15 och 1915-16 i Östersjön).

”Som” hade sex ryskbyggda systerfartyg som alla sänktes eller skrotades.

Ubåten var relativt liten (20 meter), vilket gjorde att den kunde fraktas med järnväg.

Källa: UD:s utredning Vraket
efter ubåten ”Som”, Ds 2021:14

Visa merVisa mindre

Ubåt. ”Fulton” byggdes 1901 i USA och såldes till Ryssland 1904 där den fick namnet ”Som” (”Malen”). Foto: Utrikesdepartementet