– Det kommer att betyda jättemycket, säger Åkersbergabon Anders Erman, delägare i djurbutiken Zookompaniet i Arninge centrum.

Han började jobba här 1980.

– Redan då pratade man om mer bebyggelse och nya företag, men det har tagit lång tid. Just stationen – kommer att dra hit jättemycket folk.

På bägge sidor om E18 byggs också nya busshållplatser. Dessutom blir det fler parkeringsplatser för bilar och cyklar och avfarten från E18 till Vaxholmsvägen och Arningevägen byggs om.

– Det är ett roligt och utmanande projekt, säger Ann Furuvik, produktionschef på NCC.– Vi gör så många olika saker – stationen, gångbron, en dagvattendamm och bygger om E18. 

Just gångbron har varit trixig eftersom man inte får bygga över trafiken av säkerhetsskäl. Därför stängde SL av ett spår på Roslagsbanan när bygget startade och sedan fick E18 ledas om tillfälligt när man skulle fortsätta bygga över motorvägen.

Restaurang och tre butiker

Från motorvägen syns bara ett stort hål täckt med plywood där gångbron ska ansluta till Arninge centrum. Torbjörn Forsberg visar hur långt fastighetsägaren Trophi kommit på sin sida. Han är platschef på Fastec, som har byggt den nya centrumbyggnaden och resecentret.

På bottenvåningen närmast stationsentrén ska det bli tre butiker och en restaurang. På övervåningen har redan en leksakskedja och en trampolinpark öppnat.

– Alla hyresgäster man pratar med vill ha den nya gångbron säger han.

Klar i oktober

För att förstå hur stort projektet är kan man ha i minne att det började redan 2018 med att man först flyttade järnvägsspåret mellan Hägernäs och Rydbo västerut så att det kom närmare E18. Själva bygget av Arninge station startade hösten 2019.

Nu i oktober ska stationen vara färdigbyggd och i december är det meningen att den ska börja trafikeras av Roslagsbanan.