De stora snömängderna som kom i januari ställde till det för snöröjningen på flera håll i Skarpnäck.

”Pilotgatan är hemsk! Jag vågar inte gå ut med min rullator trots det fina vädret.”, skriver en person i en lokal Facebookgrupp.

”Helt omöjligt när man sitter i rullstol och är ju inte ensam om det”, skriver en annan.

Mitt i har gjort en kartläggning av klagomål och felanmälningar på snöröjningen i stadsdelen i vinter, från 1 november till 5 februari.

Stockholm stad tog under perioden emot totalt 636 synpunkter gällande snöröjningen i Skarpnäck. Synpunkterna registreras efter två olika kategorier, klagomål och felanmälningar. Kategorierna utgår också från två olika områden.

Gällande klagomål räknas Skarpnäcks stadsdelsområde för sig, men när det kommer till felanmälningar är även Farsta inkluderat.

Totalt har det skickats in 98 klagomål och 538 felanmälningar, vilket placerar Skarpnäck/Farsta ungefär i mitten av samtliga stadsdelar.

Begränsad plats

De gatorna i Skarpnäck som fått flest synpunkter är Gamla Tyresövägen följt av Halmstadsvägen och Forsskålsgatan.

Enligt Erik Söderberg, pressansvarig på trafikkontoret, har snörjörningen i stadsdelsområdet mestadels fungerar bra, men att just Gamla Tyresövägen och Halmstadsvägen ligger i topp tror han beror på att det är svårt att hitta plats där för att dumpa snön.

”Gamla Tyresövägen är smal och det finns partier där det inte finns någon plats att lägga snön vilket gör att det på vissa sträckor kan upplevas trångt”, skriver han i ett mejl till Mitt i.

”Halmstadsvägen är en smal gata med smala trottoarer och nära till fastigheter samt fastighetsmark vi inte kan använda som snöupplag. Snön läggs på en trottoar som används som snöupplag för att sedan lastas ut”.

Han menar att ambitionen är att alla ska kunna ta sig fram, men att det finns utmaningar.

”Vi jobbar i dialog med entreprenören för att komma tillrätta med klagomålen”, skriver han.

Från och med i höst tar en ny entreprenör, Svevia, över snöröjning och halkbekämpning i Skarpnäck.