På Fridhemsplan ska region Stockholm bygga en station för nya t-banan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. För att göra detta behöver de borra och spränga fram tunnlar under Kungsholmen.

När man spränger fram arbetstunnlarna till Fridhemsplan måste region Stockholm ha etableringsytor/arbetsytor ovanför marken där arbetet utgår från. Etableringsytan kommer att hamna antingen vid Lindhagensplan eller mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.

Tunga transporter

– Vi kan inte bygga en ny tunnelbana utan att det märks, men det är vårt ansvar att påverka så lite som möjligt, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.

Förutom arbetsbodar ska arbetstunnelns mynning också sprängas fram på etableringsytan. Arbetet på Kungsholmen syns först 2026 eller 2027 och pågår sedan till 2034 om tidsplanen hålls. Men det är under de tre-fyra första åren det blir mest aktivitet i form av sprängningar och tunga transporter till och från arbetsplatsen.

Hamnar etableringsytan vid Rålambshovsparken blir det där det i dag är en grön slänt mellan husen på Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden. Då blir arbetsytan 7 700 kvadratmeter stor. Antalet körfält på Rålambshovsleden påverkas inte, men träd i slänten kommer att behöva tas ner.

– Vi har respekt för att det bor mycket folk i området. Vi har samråden för att förstå vad som behöver fungera under tiden och hur vi kan planera för att störa så lite som möjligt. Vi ska väga samman det under året och komma fram till en bra helhetslösning.

Höra av sig

Om arbetsytan hamnar vid rondellen på Lindhagensplan blir det vid bensinmacken, som i så fall måste flytta på sig. Där blir etableringen 3 100 kvadratmeter, vilket bedöms räcka till eftersom områdets topografi gör det lättare än vid Rålambshovsleden. Regionen behöver bygga en större ramp för att kunna börja spränga vid Rålambshovsleden.

Hamnar ytan vid Lindhagensplan måste bensinmacken tas bort. Arbetstunneln skulle i så fall gå under delar av S:t Görans sjukhusområde, under Stockholms sjukhem, två skolor samt bostäder.

Hamnar ytan vid Lindhagensplan måste bensinmacken tas bort. Arbetstunneln skulle i så fall gå under delar av S:t Görans sjukhusområde, under Stockholms sjukhem, två skolor samt bostäder.

Olle Anrell

Det grannar till liknande arbetsplatser brukar höra av sig om är oljud och vibrationer vid sprängningar och borrningar, snarare än transporterna, menar Johan Brantmark.

Måste man ha dessa ytor på så centrala platser?

– Det är de här platserna vi har hittat som är möjliga. De måste vara någorlunda öppna, ligga vid tillfartsvägar och någorlunda nära arbetsplatsen. Att dra för långa arbetstunnlar till Fridhemsplan är inte ekonomiskt försvarbart. Kungsholmen är tätt befolkat, så på alla platser kommer vi att störa någon.