Fram till jul kommer stråket mellan Handenterminalen och bussterminalen vara avstängt för biltrafik. Trafiken leds om med in- och utfart från korsningen Eskilsvägen/Nynäsvägen.

– Nu blir det mycket byggt samtidigt och det finns både för- och nackdelar med det. Byggtiden blir kortare men det kan bli lite mer stökigt på platsen. Det har mycket att göra med byggherrens logistik för att få tidsmässiga och ekonomiska fördelar, säger Victor Halonen, tf chef mark- och exploatering i Haninge kommun.

Fram till jul är delar av Rudsjöterrassen avstängd för biltrafik.

Fram till jul är delar av Rudsjöterrassen avstängd för biltrafik.

Anna Ludvigsson

Två nya bostadskvarter

Detaljplanen för Haningeterrassen antogs redan 2013 och sedan dess har det skett en del förändringar. Initialt var det Riksbyggen som skulle bygga området, men numera är det Reliwe.

– Kommunen har legat på fastighetsägarna för att vi vill att det ska blir bebyggt här – så att det blir en plats så som det varit tänkt enligt detaljplanen, säger Victor Halonen.

I januari inleddes arbetet med de tre nya bostadskvarteren Vinkeln, Spegeln och Utgångspunkten, med 380 bostäder i sju byggnader som ska stå klara nästa år.

Nästa vecka påbörjar Reliwe nästa etapp med ytterligare två bostadskvarter i området, Visionen och Perspektivet, som tillsammans ska bestå av runt 260 lägenheter.

Arbetet kommer att innebära bland annat ljud och vibrationer från jordschaktsarbete, borrljud när arbete med armering utförs och ökade transporter. När nya Haningeterrassen står färdig kommer det att finnas totalt 850 nya lägenheter här, tillsammans med nya bussterminalen, vårdlokaler och plats för handel.

Mariadi skulle gärna se en permanent gågata längs med Handenterminalen.

Mariadi skulle gärna se en permanent gågata längs med Handenterminalen.

Anna Ludvigsson

Vill ha gågata

Mariadi, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen, bor och jobbar i närheten och följer med intresse arbetet i området.

– Det kommer kanske bli lite trångt här? Jag hoppas det bli fler mysiga butiker.

Han tycker det är tråkigt om utsikten över kommunhuset försvinner. Men att biltrafiken stängs av gör honom inte något.

– Jag tycker det vore bättre om det var en gågata. Det är många bilar som kör oförsiktigt här, men jag förstår att det är många butiker som behöver biltrafik hit.

Enligt Victor Halonen finns det inga planer på en gågata, men det är en fråga för stadsbyggnadsförvaltningen.

– Befintliga verksamheter behöver ha tillgång till transporter, så det skulle nog vara en stor fråga att utreda i så fall.