Arbetet med att få ner pollare i marken på busstorget i Skärholmens centrum pågår för fullt. Här ska det inom kort finnas två säkrare cykelparkeringar. De är en del av stadens satsning på att få fler att välja cykeln som transportmedel.

– Cykelstolparna som fanns här var lösa så nu bygger vi nya parkeringar. Cykelställen är en modell med en pollare och en kedja där cykeln kan låsas fast, säger Tina Eriksson, projektledare för cykelparkeringar i Stockholm.

Totalt blir det 68 platser, 28 vid Mikaelskyrkan och 40 utanför det gula huset.

Vid Måsholmstorget har det tidigare funnits cykelställ där man endast har kunnat låsa fast framhjulet. Även dessa byts nu ut mot 20 nya platser där cykelramen kan låsas fast. Dessutom anläggs helt ny parkering med plats för ytterligare 20 cyklar vid Måsholmstorget. 

Säkrare cykelparkeringar byggs även på Måsholmstorget.

Säkrare cykelparkeringar byggs även på Måsholmstorget.

Anna Rönngren

Vid centrum och kollektivtrafik

Nya cykelparkeringar planeras i första hand i anslutning till centrum och tunnelbanestationer. Men också på platser där många rör sig. 

– Förra sommaren bytte vi ut framhjulshållarna vid Mälarhöjdsbadet mot en säkrare variant där man kan låsa fast ramen. Där är det 80 platser, säger Tina Eriksson.  

I Bredängs centrum har man letat plats för nya cykelparkeringar, men inte hittat någon lösning.

– Det är svårt att hitta platser där. Vi har undersökt både vid tunnelbanan och på torget i Bredäng, men det är så litet så vi har inte hittat några bra platser att bygga på, säger Tina Eriksson.

Efterfrågan styr

I vilka områden cykelparkeringarna byggs beror till stor del på efterfrågan. I Sätra och Vårberg finns exempelvis inga planer på nya säkrare cykelparkeringar i centrum. 

– Vi har inte fått in några önskemål om cykelparkeringar där. Men folk får gärna höra av sig i Tyck till-appen med önskemål om platser där de tycker att det behövs nya cykelparkeringar. Kommer det ett önskemål så försöker vi tillgodose det, säger Tina Eriksson.