Stråket längs Klara sjö mellan Hantverkargatan och Kungsbro strand är lika välanvänt som det är trångt. Något som är dåligt för både säkerheten och framkomligheten, enligt trafikkontoret.

Nu satsas 25 miljoner på att bredda gång- och cykelvägen från cirka 4 till 5,5 meter på den 300 meter långa sträckan.

Parken rustas

Bänkarna vid cykelbanan ersätts också med nya som placeras på säkrare platser. Tre mindre pilträd nära Klarabergsviadukten tas ner, och cirka 18 nya planteras längs sträckan. Dessutom passar stadsdelsförvaltningen på att snygga till Yngve Larssons park vid Hantverkargatan.

- På vissa platser är det för trångt för både cyklister och fotgängare. Jag kan inte uttala mig om kostnaden, men staden måste utvecklas, säger Mark McDonald.

- På vissa platser är det för trångt för både cyklister och fotgängare. Jag kan inte uttala mig om kostnaden, men staden måste utvecklas, säger Mark McDonald.

Olle Anrell

Satsningen kostar 25 miljoner, av dessa kommer 5,5 miljoner från statlig medfinansiering. Åtgärderna ska genomföras under 2026-2027.

– Vi vill som alltid skapa en grönare, barnvänligare och mer levande stad där alla ska känna sig trygga med att cykla eller gå, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

4300 cyklister

Vid trafikmätningar förra hösten passerade 5 600 gående och 4 300 cyklister sträckan per dygn. Bredden på ytorna uppfyller inte de önskade måtten i stadens cykelplan, det uppges vara svårt för cyklister att mötas eller köra om.

– Den här passagen här är väldigt smal och det är dålig sikt runt hörnet. Om det kommer en cykel eller någon med barnvagn blir det väldigt tajt, säger Helene Isander.

– Den här passagen här är väldigt smal och det är dålig sikt runt hörnet. Om det kommer en cykel eller någon med barnvagn blir det väldigt tajt, säger Helene Isander.

Olle Anrell

Även på gångbanan är det svårt att passera varandra utan att behöva hamna i cykelbanan.

– Det är inte ett särskilt olycksdrabbad stråk vad jag vet, och endast en procent av alla trafikolyckor sker mellan gångtrafikanter och cyklister. Men det kan uppstå irritation eller konflikter och det vill vi minimera, säger Lars Strömgren.

Men är 1,5 meter extra utrymme verkligen värt 25 miljoner kronor?

– Forskning visar att varje krona i cykelinfrastruktur ger åtta tillbaka genom hälsofördelar, mindre trängsel och bättre luft. Jämfört med de miljarder som Trafikverket satsar på Förbifart Stockholm är detta en bra satsning som gynnar alla stockholmare, även bilister. Ju enklare det blir att välja cykel och kollektivtrafik, desto mindre trängsel blir det på vägarna för de som verkligen måste ta bilen.

Stadsdelsförvaltningen kommer passa på att snygga till Yngve Larssons park vid Hantverkargatan.

Stadsdelsförvaltningen kommer passa på att snygga till Yngve Larssons park vid Hantverkargatan.

Olle Anrell