PREMIÄR. Under april ställs 1000 av Stockholms nya hyrcyklar ut. Så här ser de ut. Foto: Pressbild

Här är Stockholms nya hyrcyklar

Under april ska de 1000 första eldrivna hyrcyklarna placeras ut i Stockholm.

  • Publicerad 06:43, 4 apr 2022

Vi har kämpat med det här i fem år. Det är en otroligt viktig pusselbit för mobiliteten i Stockholm

Det har tagit fem år. Men nu är till slut Stadens nya hyrcykelsystem i startgroparna.

I en fabrik i Italien tillverkas cyklarna för fullt. Inom kort fraktas de vidare till Stockholm.

– Vi påbörjar snart testningen av cyklarna för att trippelkolla att allt fungerar som det ska, säger Daniel Mohlin, Nordenchef på Citybike.

Känns något igen från de gamla ”Alvedoncyklarna”? Nej, inte mycket.

Cyklarna blir specialbyggda för att vara tillräckligt robusta för att hålla som lånecyklar. De är eldrivna och kan gå upp i 25 kilometer i timmen, klarar över 100 timmar per laddning, är sjuväxlade med fotbroms samt har en liten korg i fram. Cyklarna är även fria från reklam, de pryds bara Stockholms stads logga samt "Stockholm Ebikes".

Fortsatt cykelsoppa –  inga hyrcyklar i år heller

De första 1000 cyklarna som placeras ut under april hamnar i totalt 100 stycken ställ i innerstan och de närmsta närförorterna.

Inom ett år ska systemet vara fullt utbyggt. I april 2023 ska det finnas 300 ställ och drygt 5000 cyklar, hela vägen från Kista till Skärholmen.

Här ska cyklarna placeras ut i ett första steg. Foto: Stockholms stad

Virtuella ställ

En nyhet är också själva ställen eller stationerna. Det handlar inte om några klassiska ställ utan markeras med en stolpe och en ruta i marken.

– Det här gör att stationerna inte kan bli fulla, som det var tidigare. Är det många cyklar där man vill parkera är det bara att ställa den bredvid rutan, säger Daniel Mohlin.

Som användare kan man trampa i 90 minuter innan cykeln ska placeras i ställ, alternativt betala 11 kronor per timme om man vill förlänga hyrtiden. De kan användas max 14 timmar per gång, dygnet runt.

– Jag är övertygad om att folk kommer använda cyklarna för att jobbpendla, inte minst när systemet är fullt utbyggt, säger Daniel Mohlin.

Priset ligger på 26 kronor per vecka eller 157 kronor för ett helt år.

– Det är ingenting. Den här prisbilden gör att de flesta stockholmarna kan ha ett årskort i bakfickan, om du förstår vad jag menar. Det här blir ett av de absolut bästa cykelsystemen som finns i Europa, både prismässigt i antal cyklar, säger Daniel Mohlin.

Hur är det möjligt att ha sådana här låga priser, kan man också undra. Jo, finansieringen kommer till genom att reklamrättigheter ingår i avtalet, det är där pengarna kommer in.

– Vi har kämpat med det här i fem år. Det är en otroligt viktig pusselbit för mobiliteten i Stockholm och det känns fantastiskt att Stockholms nya hyrcykelsystem nu äntligen kommer på plats, avslutar Daniel Helldén (MP).

Mer om Stockholms nya lånecyklar

Lånecykelsystemet heter Stockholm eBikes.

Under april kommer cirka 1000 elsparkcyklar att finnas på plats och därefter kommer utrullningen att fortlöpa kontinuerligt.

Fullt utbyggt omfattar systemet 5150 elcyklar och 120 ellådcyklar fördelade på 300 stationer i samtliga stadsdelar.

Företaget har även en dialog med Stockholms grannkommuner och det finns planer på att utvidga cykelsystemet på sikt.

Visa merVisa mindre

Så mycket kostar det

11 kr per dygn

26 kr per vecka

35 kr per månad

105 kr per halvår

157 kr per år

Kan användas 90 minuter per gång, går att förlänga för 11 kronor per timme i max 14 timmar i sträck.

Visa merVisa mindre