Det har tagit fem år. Men nu är till slut Stadens nya hyrcykelsystem i startgroparna.

I en fabrik i Italien tillverkas cyklarna för fullt. Inom kort fraktas de vidare till Stockholm.

– Vi påbörjar snart testningen av cyklarna för att trippelkolla att allt fungerar som det ska, säger Daniel Mohlin, Nordenchef på Citybike.

Känns något igen från de gamla ”Alvedoncyklarna”? Nej, inte mycket.

Cyklarna blir specialbyggda för att vara tillräckligt robusta för att hålla som lånecyklar. De är eldrivna och kan gå upp i 25 kilometer i timmen, klarar över 100 timmar per laddning, är sjuväxlade med fotbroms samt har en liten korg i fram. Cyklarna är även fria från reklam, de pryds bara Stockholms stads logga samt "Stockholm Ebikes".

https://www.mitti.se/nyheter/fortsatt-cykelsoppa-inga-hyrcyklar-i-ar-heller/reptfd!Rv7FeKjYOZe@45rZ8Vj0sg/

De första 1000 cyklarna som placeras ut under april hamnar i totalt 100 stycken ställ i innerstan och de närmsta närförorterna.

Inom ett år ska systemet vara fullt utbyggt. I april 2023 ska det finnas 300 ställ och drygt 5000 cyklar, hela vägen från Kista till Skärholmen.

Virtuella ställ

En nyhet är också själva ställen eller stationerna. Det handlar inte om några klassiska ställ utan markeras med en stolpe och en ruta i marken.

– Det här gör att stationerna inte kan bli fulla, som det var tidigare. Är det många cyklar där man vill parkera är det bara att ställa den bredvid rutan, säger Daniel Mohlin.

Som användare kan man trampa i 90 minuter innan cykeln ska placeras i ställ, alternativt betala 11 kronor per timme om man vill förlänga hyrtiden. De kan användas max 14 timmar per gång, dygnet runt.

– Jag är övertygad om att folk kommer använda cyklarna för att jobbpendla, inte minst när systemet är fullt utbyggt, säger Daniel Mohlin.

Priset ligger på 26 kronor per vecka eller 157 kronor för ett helt år.

– Det är ingenting. Den här prisbilden gör att de flesta stockholmarna kan ha ett årskort i bakfickan, om du förstår vad jag menar. Det här blir ett av de absolut bästa cykelsystemen som finns i Europa, både prismässigt i antal cyklar, säger Daniel Mohlin.

Hur är det möjligt att ha sådana här låga priser, kan man också undra. Jo, finansieringen kommer till genom att reklamrättigheter ingår i avtalet, det är där pengarna kommer in.

– Vi har kämpat med det här i fem år. Det är en otroligt viktig pusselbit för mobiliteten i Stockholm och det känns fantastiskt att Stockholms nya hyrcykelsystem nu äntligen kommer på plats, avslutar Daniel Helldén (MP).