Från och med den första december får kommuner sätta upp det nya vägmärket som markerar att fordon rullar in på en cykelgata. Det beskedet kom från regeringen förra veckan och var efterlängtat av trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Ingen får köra snabbare än 30 på gatan men maxhastigheten för bilisterna sätts egentligen av cyklisterna.

– Kör en cykel runt 20 kilometer i timmen så ska bilarna egentligen inte köra om den på en sån här gata trots att det är 30. Vid korsningar, där högerregeln annars gäller, gäller här att den som cyklar på gatan har förtur oavsett om en bil kommer från vänster eller höger, säger Daniel Helldén.

Tanken är att cykelgatorna ska underlätta för städer att prioritera cyklister på smala gator med blandtrafik där det inte finns plats för nya cykelbanor. Den som bryter mot reglerna kan dömas till böter.

Flera gator i pipen

Daniel Helldén tror att cykelgatorna kan lösa trafikproblem på en hel del platser. Han räknar upp Surbrunnsgatan, Kungsholms strand och sidogator till Ringvägen som möjliga att börja med.

– En annan sån sträcka är Repslagargatan, som går parallellt med Götgatsbacken där vi vill få cyklister att köra men där cyklister idag på ett inte så roligt sätt står emot bilarna. Här skulle en cykelgata kunna vara aktuell, säger Daniel Helldén.

Han tror att stan får sina första cykelgator nästa år.

– Nu kommer vi se över gamla förslag och modifierar dem så att de primärt blir vikta för cyklister.