Strax före sommaren berättade Mitt i om stadens planer på att ta bort 35 parkeringsplatser vid igeldammsgatan och i stället måla linjer för en cykelbana. En budgetlösning, menade staden, som skulle lägga 160 000 kronor på förändringen.

I juli hade p-platserna försvunnit och den 330 meter långa banan stod klar. Något som har väckt starka känslor i den lokala Facebookgruppen Kungsholmen där kritiken har varit långt ifrån nådig.

Så här såg det ut i Kungsholmen i maj – då fanns parkeringarna kvar.

Så här såg det ut i Kungsholmen i maj – då fanns parkeringarna kvar.

Olle Anrell

Personen som startade Facebooktråden anser att cykelbanan är överflödig eftersom det är så lite trafik på gatan.

– Jag cyklar där varje dag och ser att en extra remsa för cyklar verkligen inte behövs. Hade det varit en farlig väg hade förändringen varit okej, men här är det fullständig idioti.

160 000 kronor

Många har också reagerat på att den nya cykelbanan, som är en målad linje med cykelsymboler, kostar 160 000 kronor. Inte alls så billigt som staden hävdar, menar kritikerna.

Dessutom riktas kritik mot att 35 parkeringsplatser har försvunnit, vilket innebär en miljon kronor mindre i parkeringsintäkter varje år för staden.

– Vi är förstås medvetna om att det blir mindre intäkter och har vägt det mot ökad trafiksäkerhet och de fördelar som ökad cykling ger. Vi vill få plats med mycket på våra gator och ibland behöver vi prioritera om, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl till Mitt i.

Mycket som inte syns

Hon menar att 160 000 kan låta som mycket pengar för målning och nya trafikskyltar, men att det där det även ingår kostnader för arbetstid, jämförande av olika alternativ, framtagande av nya lokala trafikföreskrifter samt tillstånd för omledning av trafiken.

– Det är en rimlig kostnad, men jag kan förstå att det låter som mycket pengar. Att enbart fylla i redan målade vägmarkeringar kostar inte så mycket.

Behövs den här cykelbanan? 

– Den ökar trafiksäkerheten genom att separera cyklar och bilar, och förbättrar framkomligheten för alla trafikanter. Igeldammsgatan mellan Hornsbergs strand och Fleminggatan är ett huvudstråk i stadens cykelplan, och en viktig koppling till och från Hornsberg, Solna och Sundbyberg.