I vanliga fall reser 900 000 personer med kollektivtrafiken varje dag. Nu under corona-pandemin har resandet minskat till en bit över 500 000.

– Resandet ligger nu på cirka 60 procent av vad det brukar vara, säger Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Resandet har tagit fart efter sommaren, framför allt i busstrafiken.

Åker extra tidigt

En av alla de som behöver åka kollektivt i pandemin är Kerstin Jacka. Hon tar t-banan mellan Hammarby sjöstad och jobbet i Kista.

– Jag ser till att åka före klockan 07 på morgonen, då är det lugnt. Och på eftermiddagen får man åka före klockan 16, eller efter 17.15, säger hon.

Mitt i träffade henne för drygt ett år sedan, när vi rapporterade om busslinjer som skulle snabbas upp. Då bodde Kerstin i Vällingby, och pendlade med buss 179.

– Jag åkte faktiskt med 179:an häromdagen, och det var trångt, säger hon.

Trängseln ökar

Att många väljer buss kan bero på att man passar på att fuskåka, menar Claes Keisu, eftersom man kliver på bak och inte kan blippa sin biljett.

Att resandet ökar innebär mer trängsel. De busslinjer som är värst drabbade är 179 som går mellan Vällingby och Sollentuna, 178 mellan Jakobsberg och Mörby station och 4 mellan Radiohuset och Gullmarsplan.

– Det är sällan trångt längs hela linjen, utan oftast mellan vissa hållplatser, som till exempel mellan Kista C och Rinkeby. Trängsel orsakas också av oförutsedda händelser, som trafikstörningar eller att en hel skolklass stiger på, säger Keisu.

Många ska passera city

När det gäller pendeltåg och tunnelbana ökar trängseln ju närmare Stockholm city och T-centralen man kommer. Resandet i spårtrafiken ligger på 55 procent jämfört med förra året.

SL:s definition på trängsel är när mer än 50 procent av sittplatserna är upptagna, eller "när man inte kan hålla rekommenderat avstånd".

– De allra flesta reser på ett ansvarsfullt sätt. Vår önskan är att alla tänker efter vad de kan göra för att inte bidra till trängsel. Kanske man inte behöver ta bussen klockan åtta på morgonen. Man kan också undvika första och sista vagnen på pendeln, tvärbanan eller t-banan.

Blir irriterade

Även Kerstin Jacka tycker att de flesta anstränger sig och visar hänsyn:

– Men ibland blir en del löjligt irriterade, och då tycker att ger man sig in i leken får man leken tåla. De får väl välja en annan rutt, säger hon.

Många vill åka i första vagnen

På tvärbanan är det till exempel ofta trångt i första vagnen från Mårtensdal till Gullmarsplan och från Liljeholmen mot Årstaberg.

SL har satt in all trafik de kan enligt Claes Keisu. Förutom fordon och personal måste även hållplatser och terminaler kunna hantera trafiken.

– Linje 179 har normalt 5-minuterstrafik i rusning, men förstärks så att den körs var fjärde minut som tätast. Mer än så går inte att göra.