De som besökte en vårdcentral eller husläkarmottagning i september 2019 fick besvara en enkät med frågor. Nu har svaren sammanställts och det visar sig vara stora skillnaderna mellan vårdcentralerna i Region Stockholm.

En av de många frågorna var: Anser du att ditt aktuella behov av vård/behandling har blivit tillgodosett?

I Skärholmen finns flest nöjda vid Capio vårdcentral Vårberg. 83 procent svarade ja på den frågan. Vårbergs vårdcentral hamnade också högt med 76 procent.

Populär doktor

Men det slår inte Äppelvikens läkarmottagning i Bromma, som ligger i topp sedan flera år. Där svarade 99 procent ja.

– Det handlar om kompetens och engagemang, säger Tommy Söderström, vars fru Ruzena Söderström driver mottagningen sedan 1994.

Kolla din vårdcentral

Sök på vårdcentral eller ort.

Så många är nöjda med den vård de fick. Källa: SKR Nationell patientenkät

77 procent nöjda

De flesta, 77 procent, är nöjda med den vård de fått på sin vårdcentral. Men vid 31 mottagningar i länet är det 63 procent eller färre som anser sig ha fått den vård de behöver.

På Capio vårdcentral i Rågsved är endast 30 procent nöjda.

Svårt infria förväntningar

Eva Lööf är verksamhetschef där. Hon beskriver en vårdcentral där det är lätt att komma fram på telefon, med tolkar tillgängliga även på drop-in, psykoterapeut, diabetessköterska och asylmottagning, bland annat.

Men ”ibland är patientens förväntan på vad man kan få för hjälp på vårdcentralen en annan än vad som är möjligt. Det kan gälla sjukskrivningar, läkemedel med mera” skriver hon i ett mejl till Mitt i. 

Det kan också vara så att de fått bära skulden för det laboratorium som fanns i samma lokaler, som ofta hade långa väntetider, tror hon.

Avtal kan ses över

Patientenkäten gör att vårdcentralerna får feedback på sitt arbete. Den kan även användas av patienterna när de tar ställning till vilken vårdcentral de vill välja, menar regionrådet Anna Starbrink (L).

– Den är också ett verktyg för regionens uppföljning med vårdgivarna. Om man ser tecken på att något inte fungerar har vi möjlighet till fördjupad uppföljning av avtalet, säger hon.

21 996 patienter deltog i enkäten, vilket är 38 procent av de tillfrågade. 30 svarande krävs för att en vårdcentrals resultat ska redovisas.