I nästan 40 år har årets Svensk Handels researchföretag Hui delat ut utmärkelsen årets julklapp.
Tanken är att julklappen ska spegla samtiden.
I år faller valet på vuxenleksaken – men det är inte den typen som många kanske tror – utan till exempel en målarböcker eller avancerade byggsatser.
Motiveringen handlar om att ”kidult”-trenden, att som vuxen ägna sig åt aktiviteter som traditionellt sett förknippas med barn, slagit igenom i populärkulturen de senaste åren.
Det har dessutom skett ett skifte i leksaksbranschen. Efter tuffa år med minskat barnafödande och konkurrens med skärmar har nu allt fler vuxna börjat köpa leksaker till sig själva, enligt Hui.
– Leksaksbranschen har därför sökt nya målgrupper för en ny typ av produkter. Vi ser nu ett skifte där allt större del av försäljningen i leksakshandeln utgörs av produkter som marknadsförs till vuxna, säger Emma Hernell, vd på Hui Research, i ett pressmeddelande.