Uppväxt i Kälvesta i västerort blev Thomas Jemt snabbt tekniskt intresserad.

Han har i yrkeslivet varit verksam internationellt och nationellt inom flygindustrin och robottekniken och bland annat byggt trafiksystem för tåg.

Men nu kan 62-årige uppfinnarens verkliga genombrott komma.

Thomas Jemt vid sin undervattensdrönare Njord Sud.

Thomas Jemt vid sin undervattensdrönare Njord Sud.

Filip Magnusson

Sedan 2016 har han via sitt företag Dolprop utvecklat undervattenfarkosten Njord för både civila och militära ändamål. Efter Ukraina-kriget och Sveriges Nato-inträde har hans arbete raskt blivit eftertraktat.

Ljudlösa och blixtsnabba

Nyligen togs Dolprop in i Natos innovationsprogram Diana, och försvarsindustrikoncernen Scandinavian Astor Group har gått in och investerat stort.

– Jag har kunnat anställa tre personer för första gången, det känns otroligt bra, säger han.

Thomas Jemts farkoster är ljudlösa, blixtsnabba och i stort sett omöjliga att upptäcka för främmande makt. De ska dels kunna användas för forskning och övervakning, till exempel upptäcka kabelbrott – dels sättas in i rent militära attacker. Inne i sina lokaler i industriområdet på Stormbyvägen i Spånga visar Thomas Jemt upp modellerna.

Undervattensfarkosten Njord ska kunna användas för övervakning och forskning.

Undervattensfarkosten Njord ska kunna användas för övervakning och forskning.

Filip Magnusson

– Det är inte meningen att denna ska komma tillbaka, säger han när han berättar om den torpedliknande undervattensdrönaren Njord Sud (Single user drone), som med lätthet ska kunna styckas med en bomb.

– Jag har lyckats ta reda på hur man ska kunna stoppa dem, men det är hemligstämplad information.

AI och kameror

Snabbt ska farkosterna kunna manövrera bort från faror. En av modellerna kommer kunna laddas i dockor på havsbotten.

Thomas Jemt har utvecklat sina vattenfarkoster på Spångabadet och Nälstabadet.

Thomas Jemt har utvecklat sina vattenfarkoster på Spångabadet och Nälstabadet.

Filip Magnusson

– AI och kameror kommer bland annat kunna utrusta farkosten. Den kommer vara fulladdad när den når sitt mål, säger Thomas Jemt.

Inom bara några år hoppas Thomas Jemt att godkännanden från myndigheter finns på plats, vilket skulle kunna leda till att tillverkningen kan starta och vattenfarkosterna blir en del av Natos försvarsstrategi. Intresset hos regeringen har växt kring Spånga-projektet, och häromveckan besökte statsminister Ulf Kristersson Thomas Jemts lokaler.

Statsminister Ulf Kristersson och oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) besökte Thomas Jemts företag Dolprops lokaler i veckan.

Statsminister Ulf Kristersson och oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) besökte Thomas Jemts företag Dolprops lokaler i veckan.

Filip Magnusson

– Ukraina har visat hur de går från plan till produktion på ett halvår. Vi har ont om tid. Vi måste ha den här typen av uppfinningar i produktion innan Ryssland hinner komma tillbaka efter Ukraina, sade Ulf Kristersson till Mitt i i samband med besöket.

Var ser du att dessa farkoster och drönare kan användas?

– Det är ju Östersjöns länder vi tänker på främst. Sverige, Danmark, Baltstaterna, Tyskland och Polen, men även Norge åt andra hållet. Tiden där det tog över 10 år för dessa uppfinningar att få godkännanden och tillstånd hos våra myndigheter är över, det måste vi vara på det klara med.