Förra veckan skrev Mitt i om en parkeringsplats på Södermalm, som såldes för strax över en miljon kronor. Många reagerade på det höga priset, men mäklaren Alex Edenvik konstaterade bara att det var marknadsvärdet.

– Vid en första anblick så låter en parkeringsplats för en miljon kronor inte klokt, men det tog tre dygn så var den såld, säger Alex Edenvik.

Men vad är det här för fenomen? Mitt i träffade Lars Lundin, som är en av de personer som gjorde sin bostadsrättsförenings parkeringsplatser till en kassako.

Ett sätt att minska skulder

Den fastighet Lars bor i, där garageplatserna nu säljs för miljonbelopp, ombildades för ungefär fem år sedan, berättar han.

– Föreningen hade stora skulder och vi funderade på hur vi kunde få ner dem, säger Lars.

Genom en artikel i Dagens industri fick han nys om en BRF på Östermalm som ombildat sina parkeringsplatser till garagerätter.

Efter lite efterforskningar och snack med fastighetsjurister så kom Lars fram till att det inte fanns några hinder för att hans BRF skulle kunna göra en parkeringsombildning de med. Styrelsen gav grönt ljus för idén.

– Vi hade inte en aning om hur vi skulle prissätta platserna, men vi gjorde en teoretisk beräkning utifrån en som såldes på Östermalm för 800 000 kronor. Det lät sanslöst mycket, så vi tog ned den siffran lite, säger Lars.

Snabba klipp

Medlemmar i föreningen erbjöds att köpa loss de 40-tal parkeringsplatser som fanns för 325 000 kr styck. Och idag, ungefär fem år senare, konstaterar Lars att ombildningen var ett ekonomiskt klokt beslut, trots att marknaden var beredd att betala ett högre pris.

– Sedan medlemmarna köpte loss sina platser har ingen sålts för under 800 000 kronor. Några medlemmar sålde också sina platser direkt och gjorde sig en bra hacka, säger Lars.

– Föreningen har fått in nära 20 miljoner kronor. Vi har kunnat investera i bergvärme och fasadrenoveringar, och vi har sänkt vår månadskostnad med 25 procent.

Att det kan tyckas tokigt att parkeringsplatser går för en miljon är Lars medveten om.

– Jag är från Härnösand, och när jag säger det till folk där hemma så tror de att det är något fel på Stockholm, och att stockholmare inte är kloka.

Svalt intresse

Lars startade också en konsultfirma, Garageombildarna, för att hjälpa andra ombilda parkeringsplatser. Idén pitchades för andra BRF-styrelser, men det tog aldrig fart.

– Flera beslutsfattare i föreningar kanske redan har en parkeringsplats till ett subventionerat pris, jämfört med marknadspris. Då har de inte incitament att ombilda, säger Alex Edenvik och tillägger:

– Men det är otroligt att andra föreningar inte hakar på. Det är klart det är mycket pengar, men många sitter på bostadsrätter med övervärde. De skulle kunna kliva in och köpa. Men det kanske kommer om några år.