Allt började på en konsert med rockbandet Coldplay. När kameran svepte över publikhavet lyckades den fånga en intim stund mellan två besökare, vilket syntes på konsertens storbildsskärm.

Snart hade inte bara konsertbesökarna sett det som visade sig vara en otrohetsaffär. Internet har närmast översvämmats av material som skämtar om de avslöjade kollegerna, varav den ena fick lämna sin VD-tjänst till följd av uppståndelsen.

På tisdagseftermiddagen dök ännu en bild upp på sociala medier, med Gröna Lund som avsändare. Den manipulerade bilden föreställer mannen och kvinnan när de åker tivolits attraktion Kärlekstunneln.

Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund, motiverar publiceringen i ett mejl till Mitt i:

"Gröna Lund är en plats för lekfullhet och så även våra digitala plattformar. Att vi deltar i olika virala memes hör därför inte till ovanligheterna, men vi vill alltid göra det med glimten i ögat."

Har plockats bort

På Facebook fick inlägget snabbt tusentals reaktioner och hundratals kommentarer, av högst blandad karaktär. En del roades av bilden, andra tyckte att den var osmaklig och att det fick vara nog med att förlöjliga de två konsertbesökarna.

Efter att Mitt i ställt frågor om kritiken har Gröna Lund valt att plocka bort bilden. Sebastian Delefors konstaterar att den här typen av humor kan vara en vattendelare.

"De allra flesta av våra följare verkar ha förstått vår intention med detta och majoritet av de reaktioner vi fått har varit positiva. Med det sagt borde vi inte ha publicerat bilden på personerna, vilket vi är självkritiska till och därför har vi nu tagit ner inläggen."

Även tidningen Resumé har varit i kontakt med nöjesfältet, och fått samma skriftliga kommentar.

Exemplen på företag som har använt konserthändelsen i sin marknadsföring är flera. Såväl Ikea i Singapore som Ryanair och språkappen Duolingo har publicerat liknande material, rapporterar TV4.

I en intervju med kanalen säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson att det hittills verkar fungera för företagen att skämta om situationen:

– Det ses som lite humoristiskt så länge du håller det inom ramarna och ingenting katastrofalt händer i övrigt i den här historien.