Nu införs alltså avgifter för bilister som parkerar på gatan även i flera ytterområden av Stockholm där det tidigare varit gratis att stå, däribland Vällingby, Råcksta och Blackeberg.

Områdena som berörs lider i många fall av parkeringsproblem liknande dem i innerstaden och i bland annat Råcksta och Blackeberg har folk själva efterfrågat parkeringsavgifter, enligt staden.

Helhetsbedömning har gjorts

– Man upplever att det är svårt att hitta parkering när bilar från andra områden söker sig dit. Och man märker att folk kommer dit från andra områden där parkering är avgiftsbelagt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

P-avgift. Skylt.

P-avgift. Skylt.

Mostphotos

De aktuella områdena har valts utifrån en helhetsbedömning, enligt Strömgren.

– Den visar att det finns ett tydligt behov av att ordna trafiken.

I lokala grupper i västerort går diskussionerna varma efter beskedet. En del välkomnar införandet, andra är helt emot.

Samma sak märker Mitt i när vi är ute och frågar folk. Rebecca Jansson, 36, från Råcksta tycker p-avgifterna är helt fel väg att gå.

– Jag har väntat fem år på en p-plats här hemma, där borde staden lägga krutet i stället. Det är en nog så svårt att hitta en p-plats i Råcksta när man kommer hem, ska det börja kosta också för oss som måste ha bil i vardagen så blir stressen bara ännu större, säger hon.

Rebecca Jansson, 36, från Råcksta ser inte fram emot de nya p-avgifterna.

Rebecca Jansson, 36, från Råcksta ser inte fram emot de nya p-avgifterna.

Filip Magnusson

Bland de problem som lyfts fram av staden återfinns den höga efterfrågan på boendeparkering, särskilt på kvällar och nätter, vilket leder till att många parkerar olovligt. I områdena finns även ett stort behov av korttidsparkering för snabba ärenden, på- och avstigning samt lastning och lossning.

Minskad klimatpåverkan

I brist på detta sker i stället ökad dubbelparkering (det vill säga att fordon parkeras bredvid ett redan parkerat fordon på en gata och att vägen blockeras) och onödig så kallad söktrafik, enligt staden.

P-avgifterna ingår även i stadens långsiktiga mål att minska klimatpåverkan, förbättra luftkvaliteten och skapa mer utrymme för en levande stad. P-avgifterna väntas klubbas på kommunfullmäktige 1 september, och införandet ska genomföras löpande under hösten och vintern.

Nu införs p-avgifter på gatan i Vällingbys bostadsområden.

Nu införs p-avgifter på gatan i Vällingbys bostadsområden.

Mostphotos

Även nya boendeparkeringar kommer tillskapas. I Vällingby, Råcksta och Blackeberg och övriga områden i taxeområde 5 kommer boendeparkeringen kosta 300 kronor för 30 dygn eller 20 kronor per dygn.

Moderaterna är kritiska

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är kritisk till det kommande införandet och menar att de rödgröna steg för steg gör det svårare att ha bil i Stockholm.

– Antingen tar de bort parkeringsplatser eller höjer avgifterna. Detta är ytterligare ett dråpslag som gör det dyrare för människor att ta sig fram, säger han.