Fröfjärdsparken invigdes sommaren 2012. Grönområdet med sin slingrande å skulle förena nya Frösunda med det äldre Ritorp.
Senare fyllde man på med skateramper och en fotbollsplan. Idag är området mycket populärt, berättar de boende intill.
– Det är verkligen vår gröna oas. Det är ofta fullt med barnfamiljer, ungdomar som skejtar, äldre, hundägare. En samlingsplats, säger Staffan Myrbäck.
Tillgången till grönområdet var ett starkt skäl att flytta hit, berättar Jessica Lamby. "Vi brukar ha picknick och mata fåglarna".
Anna Wachenfeldt
Inger Finell, Christina Rising, Lasse Wernerson, Anna Maria Sundbeck Wenerson och Staffan Myrbäck säger att motståndet är stort mot byggplanerna i husen runt om parkområdet.
Anna Wachenfeldt
Jessica Lamby som rullar en snuvig dotter i barnvagn håller med.
– Som småbarnsförälder betyder det jättemycket att ha ett sådant här utrymme nära. Här kan barnen leka och lära sig cykla, vi brukar ha picknick och mata fåglarna, säger hon.
Rivs för nytt
Förutom grönska och aktivitetsytor ligger här också ett antal byggnader: före detta föreningshuset Sockerbiten som stått tomt ett år, några slitna träningslokaler och förskolan Borgen som kommer att rivas.
Grannarna hade hoppats på något nytt på platsen, kanske lokaler för sport eller en fritidsgård för att knyta an till områdets idrottsprägel med ishallarna, simhallen och Ulriksdals IP.
Bygget skulle försämra såväl boendemiljö som trafiksituationen i området, anser Anna Maria Sundbeck Wernerson och Staffan Myrbäck som vill att politikerna tänker om.
Anna Wachenfeldt
De beskriver det som "chockartat" att ta del av stadens planer.
– När jag förstod att det skulle bli upp till nio nya hus... då gick topplocket för mig. Hur kan det ens få plats? säger Inger Finell.
Det som planeras i projektet som kallas Ritorps parkstråk är 160-300 hyresrätter i sex till nio hus och en förskola med sex avdelningar.
Det har presenterats som en "mönsterstad" med flera hus i trä för ett lågt klimatavtryck, och många större lägenheter för växande barnfamiljer.
"Som att bo i innerstan"
Men de grannar som Mitt i träffar vill att det stoppas. Paret Lasse Wernerson och Anna Maria Sundbeck Wernerson flyttade hit från Vasastan för fem år sedan, just för grönskan och lugnet.
– Nu får vi en mur av nya hus framför oss. Det blir som att bo i innerstaden igen, säger Anna Maria.
Illustration över två av de planerade husen i projektet Ritorps parkstråk.
Kaminsky Arkitektur
På Ritorpsidan har bostadsrättsföreningen Sprundet skrivit brev till 25 politiker i Solna med kravet att stoppa bygget, eller åtminstone skala ned det.
De varnar för trafikkaos i ett område som redan används som parkeringsplats för besökare vid evenemang på arenan.
Frösundas indragna innerstadsbuss har därtill ökat bilberoendet och därmed trafiken, menar de.
Men det behövs ju fler bostäder?
– Det klart att alla behöver någonstans att bo. Men man ska bo bra också, ha en god boendekvalitet och trivsel. Det känns som att det suttit folk på kontor och klämt in en massa lägenheter utan att värna det som finns på platsen. Vi packas ihop som sillar, säger Staffan Myrbäck.
"Kan förbättra"
Politiskt råder oenighet.
M, KD och L har kritiserat både finansieringen – byggaren Resona hyr marken i stället för att köpa – och omfattningen.
– Det blir för massivt. När man bygger nytt måste man ha respekt för den byggnation som finns, säger oppositionsrådet Samuel Klippfalk (KD).
Byggnadsnämndens ordförande Martin Eliasson (S) betonar att det är tidigt i processen, än är det inte klart hur mycket och exakt var det ska byggas.
– Sen förstår jag att det finns ett stort intresse för den här platsen. Jag har väldigt gärna dialog med de närboende.
Enligt Eliasson ska inte parkmiljön på Frösundasidan av ån bebyggas.
– Det kommer främst att byggas på redan hårdgjorda ytor, där Borgen och Sockerbiten finns idag. Går vi in på grön mark så kan man på olika sätt kompensera för det och även förbättra för de boende.
Som exempel på det kan man utöka parkområdet och plantera träd, menar Martin Eliasson. Byggaren Resona har också sagt att de tänker tillskapa nya grönytor i kvarteret.
Byggets effekt på trafiken tror Eliasson tvärtemot grannarna blir marginell.
– 200 lägenheter skulle innebära en väldigt liten ökning av trafiken i en stadsdel med flera tusen bostäder och arbetsplatser.