Enligt siffror från Stockholms Handelskammare går det förhållandevis bra för Stockholms restauranger och caféer. Speciellt med tanke på dagens läge med hög inflation, höga inköpspriser och ökade personalkostnader.

Innan pandemin, år 2019, omsatte branschen i Stockholm tillsammans knappt 12, 7 miljarder inklusive moms det fjärde kvartalet. Det går att jämföra med samma kvartal 2022, då den totala omsättningen för Stockholm uppgick till drygt 14,5 miljarder kronor inklusive moms.

Dyrare bullar

Men det är en siffra som inte riktigt visar hela bilden, menar Stefan Westerberg som är chefsekonom vid Stockholms Handelskammare.

– Omsättningen är större i kronor och ören, men i volym har den minskat. Man säljer alltså färre bullar, men tar mer betalt för varje enskild bulle på grund av ökade inköps- och driftskostnader. Sammantaget har marginalerna minskat.

Behövs en mix

Om det är bättre med stora kedjor eller små lokala aktörer, är inget som Stockholms Handelskammare har någon åsikt om. Men när de tittar på hur Stockholm ska bli Europas främsta huvudstadsregion ser man att platser i större utsträckning kommer innehålla en bra mix. Det kommer finnas restauranger, fik, upplevelser, rekreation och platser för umgänge. Stora och små aktörer blandas.

– Sen ska det finnas en god mylla för att de företag som vill växa ska kunna växa. Vi tror att det är bra om det finns både storskaligt och småskaligt.