Under sommaren och hösten har hoppet väckts hos många boende i Nedersta om att åter få busstrafik genom området. De har sett hur kommunen har anlagt busshållplatser och farthinder längst med Nederstaleden.

SL lade ner busslinjen till Nedersta 2004 och sedan dess har boende i området kämpat för att åter kunna ta bussen till Västerhaninge centrum.

De senaste 21 åren har området dessutom växt kraftigt och nu är drygt 400 av planerade 700 bostäder i området färdiga.

Så sent som 2021 menade trafikförvaltningen i Region Stockholm att området inte uppfyllde kriterierna för antal resenärer och infrastruktur.

Men på tisdagen kom beskedet att från och med december förlängs linje 844 och börjar gå längs med Nederstaleden.

– Det är jättekul. Vi har fått höra att bussen är på gång sedan vi flyttade in för mer än fem år sedan, säger Miriam Olergård utan för sitt radhus i området.

Idag cyklar de eller tar bilen till stationen i Västerhaninge.

– Vi kommer absolut att ta bussen mer istället för bilen nu, säger hon.

Bussen kommer att gå i 30–minuterstrafik under rusningstid på vardagar och med 60-minuterstrafik på helger.

Miriam Olergård har hört löften om busstrafik sedan innan familjen flyttade in för 5,5 år sedan och tycker det är glädjande att det från december ska komma igång.

Miriam Olergård har hört löften om busstrafik sedan innan familjen flyttade in för 5,5 år sedan och tycker det är glädjande att det från december ska komma igång.

Anna Ludvigsson

Vill se bussar längre ner i området

Bussarna kommer att gå längst med Nederstaleden fram till vändplanen i höjd med Murarvägen. Samtidigt fortsätter dialogen mellan kommunen och Trafikförvaltningen på Region Stockholm om att få till permanent busstrafik utmed Nedersta allé och längre in i bostadsområdet.

– Man har ju behövt anpassa sig lite efter att det inte finns någon buss och att det är två kilometer till centrum. Men när barnen blir äldre skulle det finnas fler möjligheter för dem att ta bussen själva om den gick hela vägen ner hit, säger Miriam Olergård.

På Nedersta allé kommer det inte gå bussar i december, där är kommunen och trafikförvaltningen i Region Stockholm fortfarande i dialog om hur bussar ska kunna gå.

På Nedersta allé kommer det inte gå bussar i december, där är kommunen och trafikförvaltningen i Region Stockholm fortfarande i dialog om hur bussar ska kunna gå.

Anna Ludvigsson

Filippa Larsson och dottern Ester har bott i området i 6 år. Även de cyklar idag till stationen.

– Det är ju bra att den börjar gå men jag vet inte hur ofta vi kommer använda den. Det är fortfarande lite långt för oss att gå. Det vore bra om den gick längre ner i området, säger Filippa Larsson.

Filippa Larsson och dottern Ester hoppas på buss längre in i bostadsområdet framöver.

Filippa Larsson och dottern Ester hoppas på buss längre in i bostadsområdet framöver.

Anna Ludvigsson

Söker permanent lösning

Rolf Sundén kör bil för det mesta, men tycker det är bra att framöver kunna ha bussen som reserv om han ska in till stan.

– Jag förstår att fler vill att bussen ska gå hela vägen, det är ju ett stort upptagningsområde, och det är nog en bra idé, säger han.

Däremot vill han inte att Nedersta allé ska breddas så mycket att det påverkar naturen omkring för mycket.

– Då är det bättre att gå till busshållplatsen där uppe.

Kommunen har idag inga fler detaljer kring diskussionerna om vad som saknas för att nå en permanent lösning längre in i bostadsområdet. Enligt Kristina Petterqvist, avdelningschef park och teknik, är nästa prioritet nu att få till busstrafiken till Hermanstorp.

Enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid regionen, har trafikförvaltningen i november i fjol skickat över en lista på vad som behöver åtgärdas och inväntar svar. För att trafiken ska kunna gå behöver infrastrukturen uppfylla förvaltningens riktlinjer för, där ingår bland annat körfältsbredd, väglutning och hållplatser.

Rolf Sundén tycker det är bra att bussar ska komma igång, även om han själv främst tar bilen.

Rolf Sundén tycker det är bra att bussar ska komma igång, även om han själv främst tar bilen.

Anna Ludvigsson