Lättgympan i Baltzar träfflokal vid Bolinders plan är precis avklarad. Ett tiotal kvinnor är nu redo för fika.

På borden ligger lappar med information om att Bolinders plan äntligen ska börja trafikeras av en SL-buss igen. Den 14 december kommer nämligen buss 65 att börja köra här.

– Jag blev jätteglad när jag läste om det i morse, säger Kerstin Wallin, 88.

"På tiden"

Mitt i träffade henne även förra hösten då hon vädjade till SL att tänka om sedan 54:an inte längre trafikerade Bolinders plan.

– Det är fantastiskt – och på tiden – att en buss stannar här igen. Jag åker från Fredhäll och tvingas gå från stadshuset för att komma hit. På den vägen måste jag stanna till tre gånger för att vila.

Marianne Andersson, Lena Aronsson och Kerstin Waliln är alla glada över att en SL-buss ska börja köra till till Bolinders plan där Baltzar träfflokal för äldre bland annat finns.

Marianne Andersson, Lena Aronsson och Kerstin Waliln är alla glada över att en SL-buss ska börja köra till till Bolinders plan där Baltzar träfflokal för äldre bland annat finns.

Olle Anrell

Tvådelad kritik

Förra veckan kunde Mitt i berätta att SL backar efter den utbredda kritik som funnits på Kungsholmen sedan flera bussar försvann eller ändrade rutt förra hösten.

Det är två förändringar som har fått mest kritik: Att buss 54 slutade köra via Bolinders plan, och att buss 65 försvann från Hornsberg som därmed blev av med den enda direktbussen till city.

Den 14 december kommer därför buss 65 tillbaka till Hornsberg, och på vägen ska den stanna vid Bolinders plan. På så sätt löser SL två problem på Kungsholmen samtidigt.

Nya 65:an kommer att ha ändhållplatserna Skeppsholmen och Moa Martinssons torg i Hornsberg. Enligt SL går inte "nya" 65:an till Fredhäll eller Kristineberg eftersom de områdena trafikeras av buss 61.

Nya 65:an kommer att ha ändhållplatserna Skeppsholmen och Moa Martinssons torg i Hornsberg. Enligt SL går inte "nya" 65:an till Fredhäll eller Kristineberg eftersom de områdena trafikeras av buss 61.

Mostphotos

Glädje i Hornsberg

Även i Hornsberg är glädjen stor. Där var David Cramér med och startade ett stort upprop för att 65:an skulle komma tillbaka.

– Att 65:an får en någorlunda ny dragning ser vi inte som något större problem, även om den säkert passar någon bättre och någon sämre. Vi är bara jätteglada över att bussen kommer tillbaka, säger han.

David Cramer från Hornsberg är glad över att buss 65 kommer tillbaka i ny tappning.

David Cramer från Hornsberg är glad över att buss 65 kommer tillbaka i ny tappning.

Viktor Fremling

Hur mycket tror du att uppropet har påverkat SL:s beslut?

– Vi har säkert påverkat, men många andra har sälert också av sig till SL. Jag tror missnöjet var tydligt, och att vissa förändringar inte var helt rätt sett till kommunikationsmöjligheterna i en del områden.

Nya 65:an får ändhållplatserna Skeppsholmen och Moa Martinssons torg i Hornsberg. Enligt SL går den inte till Fredhäll eller Kristineberg eftersom de redan trafikeras av buss 61.