Initiativtagare. Belinda Hansson är delägare i Cangas Design som säljer och syr hattar och mössor, och har dragit igång en digital variant av marknaden. Foto: Carina Söderman/Mostphotos

Gamla stans julmarknad återuppstår i ny skepnad

I oktober kom nyheten att Gamla stans julmarknad inte blir av, för första gången på över hundra år. Nu har den återuppstått – digitalt.

  • Publicerad 11:06, 17 dec 2020

Coronapandemin gjorde att årets julmarknad i Gamla stan inte kunde gå av stapeln. Nyheten var inte helt oväntad, men kom ändå som en besvikelse både besökare och utställare.

Hundraårig tradition bryts i Gamla stan

– Marknaden är jätteviktig för oss. Många jobbar hela sommaren för att få ihop de hantverk som säljs i december, och den månaden står för många för halva årsinkomsten, säger Belinda Hansson, delägare i en av de bodar som brukar stå på Stortorget.

Därför bestämde sig Belinda Hansson för att återuppliva marknaden – virtuellt. Det betyder att åtta av bodarna nu finns samlade på en hemsida, där deras vanliga julsortiment finns till försäljning.

– Det kändes som det logiska steget. Många av bodarna finns redan online var för sig, men det är inte lätt att hitta till våra enskilda webshopar. Här samlar vi dem på samma ställe, säger Belinda Hansson.

Webshop och rekoring

Hemsidan fungerar i stort som en vanlig webshop, men mycket av det som säljs på marknaden är ömtåligt. Därför har den digitala marknaden även omfamnat rekoring-konceptet.

För de varorna görs köpen via hemsidan, sedan står handlarna på Riddarholmens södra parkering varje söndag mellan klockan 14 och 15. Där och då kan man hämta upp det som köpts. Mer information om hur det går till finns på hemsidan.

– Många har hört av sig, folk i 50-årsåldern som haft som tradition att gå till marknaden sedan de gick på dagis. Nu kan de ändå köpa av oss. Förhoppnings räddar det lite av bodarnas inkomst, och håller traditionen vid liv.

Den virtuella julmarknaden håller öppet fram till julafton, och hittas på www.gamlastans-virtuella-julmarknad.se.