Bredare. Gående får dubblad yta och även cyklisterna får större plats på Västerbron. Foto: Mostphotos

Gående och cyklister får mer plats på Västerbron

Det ska bli mer plats för gående och cyklister på Västerbron enligt stadens nya planer.

  • Publicerad 09:58, 8 feb 2021

Västerbrons framtid har varit under lupp de senaste åren då en renovering av landmärket närmar sig. Under förra året fick trafikkontoret ytterligare 25 miljoner att utreda skicket på bron, där även ett nybyggnadsförslag ska studeras men det har tidigare dömts ut av trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) eftersom Västerbron är en sådan "ikonisk byggnad".

Cyklister och gående ska få mer plats på Västerbron

Den stora renoveringen ligger längre fram i tiden, men staden planerar nu för förändringar på bron innan dess. Det handlar om att skapa mer yta för gående och cyklister, något DN var först att rapportera om. Fyra alternativ har utretts och nu planeras det för att bredda gångbanorna på båda sidor från 1,2 meter till cirka 2,8 meter. De enkelriktade cykelbanorna breddas även de, från 2,05 meter till 2,25 meter på båda sidor.

Det blir möjligt genom att körbanorna, som är överbreda, smalnas av med 1,7 meter i båda körriktningarna, men samtliga fyra körfält ska behållas.

Staden stoppar populär kärleksritual på Västerbron

Tidigast 2022 är planen att breddningen ska sätta igång och arbetet beräknas pågå i åtta månader. Bygget är planerat att ta en sida åt gången, då ett körfält stängs av, vilket kommer påverka framkomligheten. Gång- och cykeltrafiken flyttas då tillfälligt från ena sidan till den andra när arbetet pågår.

– Det här är ett jätteroligt projekt. Ofta är vi tvungna att dra ner på något trafikslag, att minska körfält. Men här blir det mycket bättre för alla, säger Daniel Helldén (MP)

Nu planerar trafiknämnden att ge trafikkontoret tre miljoner kronor för fortsatta utredningar inför ett genomförandebeslut. Totalt beräknas åtgärderna i dagsläget landa på cirka 50 miljoner kronor, enligt trafikkontoret något som nu ska utredas vidare.

– Vi hoppas den lösning vi gör nu kan ligga kvar efter renoveringen men även om den måste göras om är det värt det för den framkomlighetsvinsten vi får de kommande 10-12 åren. Renoveringen skjutits fram hela tiden och kan troligtvis inte göras förrän Förbifarten är klar, och den har också en egenhet att bli försenad, säger Daniel Helldén.