Förra veckan skrev Mitt i Sigtuna om att Märsta station inte var med i den senaste infrastrukturplanen vilket innebär att mer pengar för en efterlängtad upprustning av stationsområdet uteblir.

Även fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm ser nu ut att försenas kraftigt då det projektet i samma plan var underfinansierat. Detta ställer sig bland annat näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare mycket kritiska till.

– Fyrspåret är av absolut största vikt för att arbetspendling mellan Stockholm och Uppsala ska effektiviseras. Att det är så kraftigt underfinansierat är ett svek mot utvecklingen och tillväxten i huvudstadsregionen. Det är ett snabbt och effektivt projekt som kan göra stora nyttor, säger Carl Bergkvist som är näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare i ett pressmeddelande.

Bara 18 procent av kostnaden täcks

Spåret mellan Uppsala och Stockholm finansieras endast med 18 procent av dess totala kostnad fram till 2033. Detta anser Stockholms handelskammare blir negativt för hela huvudstadsregionen.

Istället läggs 104 miljarder kronor i projekt som berör de planerade höghastighetsbanorna och som redan nu ser ut att också försenas kraftigt.

– Det är upprörande att så mycket pengar läggs på projekt som inte är samhällsekonomiskt motiverade och inte kommer leverera nyttor på denna sida av år 2050. Detta samtidigt som hela nationella plan är en uppvisning i förseningar av angelägna projekt i hela landet, säger Carl Bergkvist.