Med Metoo och en hierarkisk struktur utvädrade från Dramaten, den svenska nationalscenen i Stockholm, tillträdde Mattias Andersson från Backa teater i 2020 års inledning. Förre teaterchefen Eirik Stubø hade fått gå våren 2019. Nya krafter och idéer skulle in.

– Då jag kom kan man nästan säga att alla har sagt till mig: "Gå framåt, vi vill inte se tillbaka". Det var en god stämning, säger Mattias Andersson.

– Så en vecka efter att jag tillträtt kom pandemin. Det var en frontalkrock. Jag som ville träffa personalen och samtala om vad jag ville göra och vad de ville. Plötsligt skulle allt ske digitalt och vi fick inte spela en enda föreställning.

Dramaten, ja, hela kultur-Sverige, kom att leva under restriktionerna under nära två år. År som skapade nya utmaningar för ensemblen, för tekniken och, förstås, för regissörer som teaterledning.

– Vi fick i mångt och mycket driva vår verksamhet digitalt med flera digitala projekt. Vi fick hela tiden förhålla oss till de covid-regler som kom.

Men med de här åren spelades också redan satt repertoar ut.

– Allt det vi har repeterat sedan i våras är det som jag har initierat. Jag har fått gott om tid att göra det och det vi spelar nu är den första repertoaren som jag ansvarar över sedan jag blev chef.

Det inkluderar hans senaste pjäs "Nordic crime", som hade premiär i septembers början med Jakob Eklund, Lena Endre, Krister Henriksson, Rebecka Hemse, Nina Zanjani och Nemanja Stojanović i rollerna. Några av dem har medverkat vid uppsättningar på Backa teater.

– Uppdraget för Dramaten är scenkonst bokstavligen för hela Sverige och det är närmast utopiskt, erkänner Mattias Andersson.

– Men jag har det som en mental bild. Det jag har tagit med från Backa teater, som ju ligger på Hisingen, är att vi spelade teater för hela Göteborg. Sedan har ju förstås Dramaten sin historia och det har enbart varit inspirerande.

Var det självklart att tacka ja till jobbet?

– Nej, verkligen inte. Jag övervägde det noga. Jag hade jobbat i 13 år på Backa teater. Jag förstod vad det skulle innebära om jag tog jobbet. Men jag har ju arbetat på Dramaten tidigare och skådespelare är skådespelare, det var ingen skillnad i det. Jag inser att Dramaten är något slags topp, en utmaning att tänka nytt. Samtidigt så förstår jag att jag inte kan kräva att alla 25 uppsättningar under en säsong ska bli 25 succéer. Man måste våga ta risker också.

Mattias Andersson hade under sin tid på Backa teater färre antal uppsättningar under en säsong och dessutom en skara om 20 till 25 personer att jobba med. På Dramaten är det en väsentligt mycket större kader skådespelare och, alltså, fler uppsättningar.

– Vi har röriga tider med pandemi, Ukraina, Metoo...På Backa teater kunde vi snabbt ligga i tiden. Det kan vi inte här. Jag vill inte vara för snabb att lägga en repertoar här. Men det är en intressant utmaning.

Med sitt uppdrag som teaterchef för Dramaten samsas också vilja att regissera och skriva manus. Det blir en balansgång som inte är lika självklar i Stockholm som i Göteborg.

– På Backa teater kunde jag vara borta. Nu blir det mycket timmar på teatern. Men jag vet att det är uppdraget inte är livslångt. Jag har kontrakt till och med våren 2025.