Omläggningar. Ett förslag på hur busstrafiken ska se ut 2023 är ute på remiss. Foto: Linda Gren

Förslaget: Så blir bussarna i innerstan 2023

Inför övergången till vintertidtabell planeras för förändringar i SL-trafiken. Så här kan innerstans busslinjer se ut nästa år.

  • Publicerad 15:44, 16 feb 2022

Regionens förslag på förändringar inom SL-trafiken för nästa år är ute på remiss. Slutgiltigt beslut om förändringarna brukar tas under hösten för att sedan träda i kraft i december då SL går över till vintertidtabell.

Här är vad som är föreslaget för innerstan.

En rockad

För busslinje 54, 57, 65 och 77 föreslår trafikförvaltningen en paketlösning.

Buss 54 (Reimersholme–Hjorthagen) läggs om och tar över linje 57 från Kungsträdgården, vidare förbi Södra station till Sofia. Sträckan som försvinner mellan Reimersholme och Kungsträdgården plockas upp av linje 65 och linje 77.

Linje 65 (Fredhäll–Skeppsholmen) dras mellan Scheelegatan och Kungsholmsgatan i stället för Fleminggatan–Blekholmsterassen.

Linje 77 (Liljeholmen–Karolinska sjukhuset) förlängs från sjukhuset till Frösundavik och får fler avgångstider.

Linje 57 (Frösundavik–Sofia) läggs ner och ersätts i delar av de andra linjerna. De som åkt den bussen från Tengdahlsgatan får alltså nu ta 54:an för att ta sig till Slussen och vidare norrut.

Inget gehör för kritik från Söder och Hjorthagen när bussar dras om

Ny rutt för 56:an

Buss 56 mellan Hornsberg och Stora Essingen föreslås få ny sträckning och i stället gå mellan Fridhemsplan och Tomteboda. Linje 1 ska täcka upp sträckan Fridhemsplan–Stora Essingen, som försvinner.

Två hållplatser på Lilla Essingen och fyra hållplatser i en riktning på Stora Essingen som hört till 56:an tas bort.

Under påsken i år väntas arbeten i tunnelbanan på Söderströmsbron, mellan Gamla stan och Slussen. Medan det pågår ersätts röda linjen helt av gröna.

Norr och Söder gör gemensam sak för att få tillbaka buss 55