Is och snö ligger fläckvis över torget i Sätra. Växlingarna mellan plus och minusgrader är en utmaningen för parkförvaltningen. Men Sätrabon Siri Agild Sabelström, 18, som just stigit av cykeln för att parkera vid centrum, är nöjd med hur det hittills har fungerat.

–– Jag cyklar hela vintern och då måste man ta det försiktigt i svängarna så att man inte halkar. Men jag tycker att de har sandat på som de ska, de har skött det bra, säger hon.

Siri Agild Sabelström cyklar hela vintern och är extra varsam på halka i svängarna.

Siri Agild Sabelström cyklar hela vintern och är extra varsam på halka i svängarna.

Anna Rönngren

Även 78-åriga Bedria Rasoal är nöjd.

– De har lagt ut sand och det är bra, för annars kan man halka. Men när det blir mycket snö brukar jag alltid ta med en krycka och stödja mig med i marken, för annars så ramlar jag, säger hon.

I Vårberg verkar det inte ha varit lika välskött överallt. En Vårbergsbo som Mitt i varit kontakt med berättar att han halkat omkring på gatorna och att han har sett bilar som haft svårt att bromsa in.

Men hittills har stadsdelen inte fått några felanmälningar – trots flera isiga dagar på gatorna.

– Vi sandade de flesta sträckorna, alla våra parkvägar ska vara röjda. Gator och torg har inte vi hand om utan det är trafikkontoret, säger Isak Hjelmskog, parkingejör i Skärholmen.

Då kommer det snöröjas

Hittills har det inte varit något snökaos. Men så fort det kommit tre centimeter snö, kommer stadsdelsförvaltningens entreprenör Peab, att börja röja – och de är redo dygnet runt, berättar Isak Hjelmskog.

– Om någon upplever att det är halt uppmanar vi dem att höra av sig till Stockholms stad. Antingen på deras telefonnummer som man kan ringa dygnet runt, eller i appen Tyck till.

När de fått in ett ärende ska deras entreprenör agera inom fyra timmar.

Trafikkontoret fick in fyra ärenden om halka i Skärholmen under förra veckan, vilket är lågt när vi har temperaturer som rör sig mellan strax under och strax över noll, då halka lätt kan uppstå, berättar Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

– Vi halkbekämpade i hela stadsdelen mellan en och fem gånger, beroende på hur platserna ser ut, säger hon.

Vänder snabbt

När vädret och temperaturen växlar kan halkan vara borta lika snabbt som den kom. Det stoppar inte parkingenjören från att sanda när det faktiskt är halt.

– Om det smälter får gruset ligga under säsongen. Hellre att vi gör insatser mot halka än att skippa det, såklart. Better safe than sorry, säger Isak Hjelmskog.

Halka på gator och torg är det alltså trafikkontoret som tar hand om.

Blir det inte dyrt när temperaturen skiftar och man måste sanda varannan dag?

– Nej, när vi upphandlar snöröjning och halkbekämpning finns en fast del och en rörlig del. Halkbekämpningen är i den fasta delen, så det kostar inte mer, säger Malinda Flodman.

Snö däremot blir dyrare ju mer man måste ploga.

– Det som avgör om det blir en dyr vinter i snöröjning och halkbekämpning är hur mycket det snöar, säger hon.