Vaxholm
– Jag tror att vi har 1200 uppdrag per år. Då är det väldigt skönt att kunna ta en bit mat och få låna toa, säger Ragnar Tingström, chef för sjöräddningens Räddningsstation Stockholm, med baser vid Hammarbyslussen och Österskär i Österåkers kommun.
– Läget i Vaxholm är jättebra, det är mitt i upptagningsområdet.
9 december skrev Waxholms hotells ägare Stefan Strömberg på sponsorkontraktet som innebär att hans verksamhet stöttar sjöräddningen, precis som under tidigare ägare.
– Det känns som en självklarhet. Ni är hjältar, säger han.
Uppdragen varierar stort från att hjälpa nödställda fritidsbåtar till transporter av sjuka från skärgårdsöar – eller det mer udda uppdraget att frakta jultomten till den årliga julmarknaden i Vaxholm.
Totalt förfogar RS Stockholm över sex båtar i olika storlekar, från de minsta som är ombyggda vattenskotrar, till den största: 12-meter långa ”Drottning Silvia” i Victoria-klassen.
Silvia på service
Egentligen var det tänkt att sjöräddningen skulle ha kommit till kontraktskrivningen i Vaxholm med just ”Drottning Silvia”, men hon ligger på Tenövarvet för service, berättar Ragnar Tingström.
I stället har man fått låna ”Lars Prytz”, av samma typ, från RS Härnösand. Som många av sjöräddningens övriga båtar är även den uppkallad efter en sponsor.
Anknutna till RS Stockholms två bryggor är 100 frivilliga privatpersoner, varav 90 sjöräddare som turas om att ha jour om något händer. Resten sköter diverse marktjänst på land.
– Vi kan dra inom en kvart efter larm från 112 och sedan har vi 30 minuter på oss att komma fram. Vi är alltid redo, säger Ragnar Tingström.
Inne i ”Lars Prytz” får Stefan Strömberg en titt på båtens utrustning och ett snack med besättningen för dagen – Per Oldmark, Ulf Tennander, Gunnar Ström, Anders Grönlund och Josephine Franson.
Viktigt med sponsorer
Båten har vattenjetmotorer som gör den är mycket manöverbar. Topphastigheten är runt 35 knop. Inuti finns nödvändiga instrument som radar, VHF-radio, pejlutrustning och systemet Rakel, avlyssningsskyddad radio för kommunikation med exempelvis polis eller ambulans. Dessutom och siren och blåljus – ”Om det är rackarns bråttom” – men däremot inte värmekamera.
– Nej, men det hade varit mumma. Vissa av våra båtar har det, säger Ragnar Tingström.
Privat har han sysslat med båtracing, började som frivillig sjöräddare 2017, blev skeppare och är sedan ett år stationschef.
Utöver Waxholms hotell finns fler sponsorer som bidrar med smått och gott eller rena pengar så att sjöräddningen ska fungera: exempelvis Krogen Bryggan på Tenö, Fjäderholmarnas krog, och Getfoten sjökrog, berättar han.
RS Stockholm samlar även in pengar till en ny modern 12-meters båt som ska vara både tystare, mer bränslesnål och ge mindre svall. Kostnad: 15 miljoner.
– Det är tre miljoner kvar att samla in.