Runt 2 500 personer jobbar i företagsområdet Bredden i Upplands Väsby. Men inte bara Väsbybor. På vissa arbetsplatser är pendlar uppemot 40 procent av de anställda från centrala Stockholm.

Flera företag har huvudkontor här, som elbilsföretaget Tesla och lågprisföretaget Rusta. Och nu väcker SL:s förslag att dra in direktbussen 565, som går mellan Bredden och Stockholm City, ont blod hos både pendlare och chefer.

– Att försvåra pendlingen gynnar varken företag eller boende i Upplands Väsby. Särskilt då kollektivtrafiken redan i dag har så stora brister att en av de stora fastighetsägarna själva bekostar en shuttlebuss mellan Bredden och Rotebro station, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

Företaget har haft sitt huvudkontor i Bredden i över tio år.

– Det passar oss att ligga här. Det är logistiskt nära Arlanda och Stockholm. Men då kan inte de redan dåliga kommunikationerna bli ännu sämre.

Buss 565 och 565X har tre avgångar på morgonen och tre på eftermiddagen. Bussen tar 25 minuter.

– Många gånger har bussen varit full och folk har tvingats stå i gångarna. I stället för att dra in bussen bör man i stället utöka antalet avgångar, säger han.

Börja återanställa

Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandic Infra City och Scandic Upplands Väsby, håller med.

– Under pandemin har vi tappat 70 procent av vår personal, men nu ska vi börja återanställa igen. För att attrahera nya medarbetare behövs bra kommunikationer.

Bakgrunden till förslaget att slopa snabblinjen är enligt Region Stockholm att ”linjen har stora regularitetsproblem på E4:an” och att man därför vill föra över trafiken till pendeltågstrafik och ge linjerna 531, 536, 562 och 568 utökad trafik.

Köper inte argumentet

Argumentet om regularitetsproblem köper varken Börre Hallbert eller Göran Westerberg.

– Att det ibland är kö på E4 är ingen anledning att slopa bussen helt. Om pendeltågen drabbas av störningar så saknas ju back up helt, säger Börre Hallbert.

Den 19 oktober tar regionens trafiknämnd upp frågan om nästa tidtabell, som sjösätts i december.

– Nu håller vi på att ta fram ett slutgiltigt förslag utifrån de synpunkter vi fått in, säger Andreas Strömberg, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning.

Börja återanställa

Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandic Infra City och Scandic Upplands Väsby, håller med.

– Under pandemin har vi tappat 70 procent av vår personal, men nu ska vi börja återanställa igen. För att attrahera nya medarbetare behövs bra kommunikationer.

Bakgrunden till förslaget att slopa snabblinjen är enligt Region Stockholm att ”linjen har stora regularitetsproblem på E4:an” och att man därför vill föra över trafiken till pendeltågstrafik och ge linjerna 531, 536, 562 och 568 utökad trafik.

Köper inte argumentet

Argumentet om regularitetsproblem köper varken Börre Hallbert eller Göran Westerberg.

– Att det ibland är kö på E4 är ingen anledning att slopa bussen helt. Om pendeltågen drabbas av störningar så saknas ju back up helt, säger Börre Hallbert.

Den 19 oktober tar regionens trafiknämnd upp frågan om nästa tidtabell, som sjösätts i december.

– Nu håller vi på att ta fram ett slutgiltigt förslag utifrån de synpunkter vi fått in, säger Andreas Strömberg, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning.