BUSSINDRAGNING. Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandics två hotell i Väsby, och Göran Westerberg, vd för Rusta med huvudkontor i Bredden, är oroliga för att snabbussen till Stockholm dras in. "Det drabbar alla som pendlar till Bredden." Foto: Charlotte Arwedsson

Företagsledarna: "Ta inte bort snabbussen från Bredden"

Direktbussen mellan Bredden och Stockholm kan försvinna i december. Nu protesterar inte bara pendlarna – Rustas vd och Scandics hotelldirektör varnar för vad som kan hända när redan dåliga kommunikationer blir ännu sämre.

  • Publicerad 10:36, 26 sep 2021

Att det ibland är kö på E4 är ingen anledning att slopa bussen helt.

Runt 2 500 personer jobbar i företagsområdet Bredden i Upplands Väsby. Men inte bara Väsbybor. På vissa arbetsplatser är pendlar uppemot 40 procent av de anställda från centrala Stockholm.

Flera företag har huvudkontor här, som elbilsföretaget Tesla och lågprisföretaget Rusta. Och nu väcker SL:s förslag att dra in direktbussen 565, som går mellan Bredden och Stockholm City, ont blod hos både pendlare och chefer.

– Att försvåra pendlingen gynnar varken företag eller boende i Upplands Väsby. Särskilt då kollektivtrafiken redan i dag har så stora brister att en av de stora fastighetsägarna själva bekostar en shuttlebuss mellan Bredden och Rotebro station, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

Företaget har haft sitt huvudkontor i Bredden i över tio år.

– Det passar oss att ligga här. Det är logistiskt nära Arlanda och Stockholm. Men då kan inte de redan dåliga kommunikationerna bli ännu sämre.

Buss 565 och 565X har tre avgångar på morgonen och tre på eftermiddagen. Bussen tar 25 minuter.

– Många gånger har bussen varit full och folk har tvingats stå i gångarna. I stället för att dra in bussen bör man i stället utöka antalet avgångar, säger han.

Börja återanställa

Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandic Infra City och Scandic Upplands Väsby, håller med.

– Under pandemin har vi tappat 70 procent av vår personal, men nu ska vi börja återanställa igen. För att attrahera nya medarbetare behövs bra kommunikationer.

Bakgrunden till förslaget att slopa snabblinjen är enligt Region Stockholm att ”linjen har stora regularitetsproblem på E4:an” och att man därför vill föra över trafiken till pendeltågstrafik och ge linjerna 531, 536, 562 och 568 utökad trafik.

Köper inte argumentet

Argumentet om regularitetsproblem köper varken Börre Hallbert eller Göran Westerberg.

– Att det ibland är kö på E4 är ingen anledning att slopa bussen helt. Om pendeltågen drabbas av störningar så saknas ju back up helt, säger Börre Hallbert.

Den 19 oktober tar regionens trafiknämnd upp frågan om nästa tidtabell, som sjösätts i december.

– Nu håller vi på att ta fram ett slutgiltigt förslag utifrån de synpunkter vi fått in, säger Andreas Strömberg, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning.

"Att försvåra pendlingen gynnar varken företag eller boende i Upplands Väsby. Särskilt då kollektivtrafiken redan i dag har så stora brister att en av de stora fastighetsägarna själva bekostar en shuttlebuss mellan Bredden och Rotebro station", säger Göran Westerberg (till höger), vd för Rusta. Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandics båda hotell i Väsby, håller med. Foto: Charlotte Arwedsson

Börja återanställa

Börre Hallbert, hotelldirektör för Scandic Infra City och Scandic Upplands Väsby, håller med.

– Under pandemin har vi tappat 70 procent av vår personal, men nu ska vi börja återanställa igen. För att attrahera nya medarbetare behövs bra kommunikationer.

Bakgrunden till förslaget att slopa snabblinjen är enligt Region Stockholm att ”linjen har stora regularitetsproblem på E4:an” och att man därför vill föra över trafiken till pendeltågstrafik och ge linjerna 531, 536, 562 och 568 utökad trafik.

Köper inte argumentet

Argumentet om regularitetsproblem köper varken Börre Hallbert eller Göran Westerberg.

– Att det ibland är kö på E4 är ingen anledning att slopa bussen helt. Om pendeltågen drabbas av störningar så saknas ju back up helt, säger Börre Hallbert.

Den 19 oktober tar regionens trafiknämnd upp frågan om nästa tidtabell, som sjösätts i december.

– Nu håller vi på att ta fram ett slutgiltigt förslag utifrån de synpunkter vi fått in, säger Andreas Strömberg, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning.

SL:s ursprungliga förslag till förändring av linje 565

Linje 565 och 565X. "Då linje 565s uppgift har flyttats över till pendeltåget och linjen har stora regularitetsproblem på E4:an föreslås resurserna flyttas om till andra linjer i Upplands Väsby kommun. Detta ger bättre tidshållning och fler avgångar för kommunens invånare. Linjerna 531, 536, 562 och 568 får utökad trafik för att kompensera trafiken på linje 565, 565X. Utöver detta föreslås en ny snabb tvärförbindelse, linje 560X Kallhäll-Upplands Väsby."

Den 19 oktober tas trafikförändringarna upp i Trafiknämnden på Region Stockholm.

Visa merVisa mindre

Även kommunen protesterar

”Linjerna är uppskattade i kommunen. De utgör en säkerhet och stabilitet i situationer när pendeltåget inte fungerar enligt tidtabell och trots att linjerna är drabbade av trängseln på E4 fortsätter resenärer att nyttja dem vilket indikerar på att de tillför ett värde för kommunens invånare.”

Så skriver kommunen om 565 och 565X i ett brev till regionens trafiknämnd.

Kommunen meddelar också att de inte vill se fler trafikreduceringar i Väsby, efter det slag som drabbade kollektivtrafiken för sex år sedan då turtätheten försämrades kraftigt:

"Trafiken har successivt återinförts men inför år 2022 återstår ännu flera linjer som inte återhämtat sig sedan neddragningen. Samtidigt har Väsby mellan år 2015 och 2019 växt med över 4 000 personer."

Källa: Upplands Väsby kommun

Visa merVisa mindre