Det är sen fredagseftermiddag och trafiken på Uthamravägen saktar in lite när den kör förbi Lovisedalsskolan. På parkeringen står två food trucks uppställda. Vilka är det i dag?

John Fröde från Bällsta svänger in med sin bil och går fram till Taverna Andinas bil för att hämta maten han förbeställt till sig själv och resten av familjen på nätet.

– Det är praktiskt att det ligger på vägen från jobbet, säger han. Hemma är det lätt att falla in i vanor. Man har annars kanske 15 rätter som man varvar men här får man prova något nytt.

Nytt grepp

Sedan pandemin slog till går han mycket sällan ut och äter. Att sätta sig på krogen känns inte smittsäkert, en food truck går bättre.

När fler började jobba hemma försvann marknaden för alla food trucks som tidigare sålde luncher i närheten av stans arbetsplatser eller ställde upp sig på festivaler och företagsevent.

Walter Carvajal, som samordnar truckarna, insåg att de måste söka upp sina kunder på plats.

– Det kryllar av truckar ute i villakvarteren nuförtiden, säger han nöjt.

Sedan slutet av januari kör truckarna alltså ut till Vallentuna, Täby, Åkersberga och Danderyd. Men de finns över hela stan och serverar street food från hela världen på sammanlagt 16 platser.

Kunderna är ofta barnfamiljer. Ur suvarna och sedanbilarna kliver en jämn ström av pappor som ska fixa fredagsmiddag till familjen.

Smidigt och bekvämt, ja. Men helt oproblematiska är truckarna inte.

Köken drivs av generatorer som bullrar och spyr ut diesel. Invändigt är det trångt vilket begränsar möjligheterna till matlagning på plats. Rätterna måste förberedas så att de bara monteras ihop på plats. De säljs i emballage som åker rakt ner i soporna när maten ätits upp.

Framtidsvision

För en krisande krogbransch är de heller ingen lösning.

– I Stockholm är nedgången 60 procent, säger Jonas Partheen på branschorganisationen Visita. Restaurangernas affärsmodell bygger på hela upplevelsen: mat, service, att få prova nya drycker, interiören. Det går inte att ersätta med helgkassar.

Men Walter Carvajal är övertygad om att konceptet kommit för att stanna och tror dessutom att det kan utvecklas med exempelvis underhållning.

– Det kan bli en DJ eller en artist. Jag tror att kvarteret får en starkare ställning utifrån den förändrade livssituationen. Det är häftigt att se hur glada folk blir över bra mat samtidigt som det inte behöver vara så avancerat.