Luckan ner i Munkbrokajen är lätt att missa. Risken att någon ska smyga ner här är ändå liten, en kranbil behövs för att få bort locket. Under gömmer sig en stege som leder rätt ner i en vattenränna.
– Så jäkla ballt, säger Magnus Tengblad, samordnande byggledare vid Projekt Slussen, när han sticker upp huvudet från kajen.
Då har han ändå varit där nere några gånger. Lysrör sprider ett skarpt ljus mot den kaj som var en del av Nils Ericsons sluss. Det är platsens tredje sluss i ordningen, byggd 1850. Den användes fram till att Slussen byggdes om på 1930-talet.
Här under lever resterna av den kvar: Kajplatsskyltar, tampar och förtöjningsringar skvallrar om den svunna användningen.
– Det är kulturminnesmärkt, så vi har sparat allt och har byggt över det. Båtarna förtöjdes mot den på 1850-talet.
Till vänster syns Nils Ericsonslussens kaj. Till höger, bakom betongmuren, går fiskvandringsleden. Mellan de två flyter vattnet mellan Saltsjön och Mälaren.
Victor Malmcrona
Vasas försvarsmur
I rännan längs den underjordiska kajen flyter vatten mellan Saltsjön och Mälaren. Längs andra sidan löper en mur i betong som skiljer den från fiskvandringsleden. Den är byggd för att efterlikna en naturlig bäck.
I anslutning till den finns en kamera som håller koll på allt som simmar förbi i strömmen. Där har en massa olika fiskar och även en utter fångats på bild. Filmerna går att se på nätet och det har skapat en hel del intresse för att se de små liven susa förbi.
Vandringsleden och rännan går genom den gamla slussen.
– Vi har återanvänt i princip allt material. Vi har stenar från Vasamuren som strömningshinder. Det är verkligen återbruk.
Här simmar fiskarna mellan Mälaren och Saltsjön.
Victor Malmcrona
Få släpps ner
I det skumma ljuset är det svårt att se några fiskar simma förbi.
– Ska man se något måste man ha en jäkla tur.
Att få kika ner i det här utrymmet är få förunnat. Inga guidade turer hålls. Personal är bara nere ibland för ärenden som rör underhåll och drift.
– Miljoner har stått på kajen och tittat ner. Men bara några hundra har fått vara här nere.
Nils Ericsons sluss finns kvar, gömd under Munkbrokajen. Här slussade båtar från 1850 fram till början av 1900-talet.
Victor Malmcrona
Ny bro växer fram
Ovan jord pågår bygget av nya Slussen. Längs tunnelbanebron anläggs en gång- och cykelbro. Pålning är i full gång. Grundläggningen väntas vara klar i juli, gjutningsarbetet i augusti.
Bron har dragits med förseningar, då SL hotade med att stoppa all tågtrafik om bron inte flyttades längre bort från där tågen gick. Notan blev därför högre än väntat.
– Nu löper arbetet på bra. Så här stora projekt innebär många utmaningar, men det är sjukt spännande att vara del av det här, säger Maria Syvänen, byggledare för betong och grundläggning.
Fiskvandringsleden, under Munkbrokajen i Slussen.
Victor Malmcrona