Grävjobb. Tunneln stannar just nu 50 meter under korsningen där Folkungagatan och Erstagatan möts. Foto: Victor Malmcrona

Följ med halvvägs ner till t-banestation Sofia

Sedan i våras har det sprängts fram en tunnel under Sofia. Den är en del arbetet med att bygga Söders nya tunnelbana. Hur ser det egentligen ut där nere? För att ta reda på det tog vi en tur, 250 meter in i stockholmsgraniten.

  • Publicerad 09:18, 15 okt 2020

Inne i tunneln är det kallt och fuktigt. Marken är än grus, än lera och slafsande fotsteg ekar mot bergväggarna.

Arbetstunneln, som letar sig in i berget vid Londonviadukten, sträcker sig i skrivande stund strax över 250 meter in i berget. Den slutar rakt under där Folkungagatan möter Erstagatan, 50 meter under jord.

– Vi ska ta oss från marknivå ner till där stationen och själva tunnelbanetunneln ska byggas, säger Andreas Burghauser, projektchef på nya tunnelbanan.

Varje ny station som byggs får en egen arbetstunnel. De ska bland annat användas för att frakta bort bergmassor från när de andra tunnlarna sprängs. Den här tunneln är dock speciell, menar Andreas Burghauser.

– Det blir den längsta arbetstunneln, eftersom den ska så djupt, säger han.

Så ska Södermalms nya t-banestation byggas

Redovisar. Andreas Burghauser och Andreas Lundell från Förvaltningen för utbyggd tunnelbana visar hur blåa linjens förlängning kommer att se ut. Foto: Victor Malmcrona

Under arbete. Ingången till tunneln ligger vid Londonviadukten och går 250 meter in i berget. Foto: Victor Malmcrona

Uppochnedvänt stadshus

Tanken är att den ska stanna ungefär 100 meter under markytan. Där station Sofia är planerad att ligga, ungefär lika långt ner som stadshuset är högt.

Att den här tunneln blir lång beror på att den måste gå lite kringelikrokigt, annars hade lutningen blivit för brant.

Att tunneln går allt djupare kan också vara skönt för grannarna, menar Andreas Burghauser.

– Ju längre ner vi kommer, desto mindre märks sprängningarna av.

Snart börjar sprängningarna för nya tuben på Söder

Grävjobb. Ju längre ner tunneln kommer desto mindre kommer grannar märka av sprängningarna, menar projektledaren Andreas Burghauser. Foto: Victor Malmcrona

Nöjd. Delprojektledaren Kristofer Manneteg menar att arbetet med att bygga arbetstunneln hittills gått bra. Foto: Victor Malmcrona

Snabb snigelfart

Det är fortfarande tidigt i byggskedet, men hittills har allt gått bra. Det menar delprojektledaren Kristofer Manneteg, som berättar hur arbetet går till.

– Först måste berget tätas. Så vi borrar långa hål där vi sprutar in injekteringsmedel. Det är ungefär som cement, som tätar sprickor i berget så vattnet hålls borta.

Sedan borras hålen för sprängmedlet in i berget. Hålen laddas och sprängs.

– Sedan har vi som en stor hammare som slår bort löst berg som är kvar. Efter det gör geologer en bedömning av vad som behöver förstärkas, och det görs med betong, säger Kristofer Manneteg.

Och under bra förhållanden växer tunneln med 17 meter i veckan.

Färdigt 2021

Nu, efter ungefär 250 meter, är det dags för tunneln att dela på sig. En gren kommer att sticka söderut ned till Bondegatan, för att sedan vända norrut och stanna strax innan Stigbergsparken. Den andra grenen ska vidare mot Stadsgårdsleden.

Ambitionen är att arbetstunneln ska stå klar oktober 2021. Nya tunnelbanan väntas dock öppna först 2030.