I går presenterade Stockholms rödgröna styre sin budget där en av de gröna nyheterna var att fossil reklam ska förbjudas på stadens reklamytor.

– Stockholm driver ett starkt klimatarbete samtidigt som människor i vår stad översköljs av fossil reklam. Därför kommer vi nu skärpa reglerna för stadens egna reklamplatser och sponsorskap, sa Åsa Lindhagen (MP).

Baklava, te och underhållning

Samma kväll hade ett av världens största flygbolag – Turkish Airlines – en tillställning i blå hallen i Stadshuset, som de fått hyra av Stockholms stad.

Det bjöds på baklava, turkiskt te, middag och musikunderhållning. I gengäld la besökare upp bilder där de taggade Turkish Airlines eller visade upp bolagets logga.

Influencern Kenza var en av kändisarna som blev inbjudna av Turkish Airlines.

Influencern Kenza var en av kändisarna som blev inbjudna av Turkish Airlines.

Skärmdump/Instagram

Rasar: S-styret lever inte som de lär

Nu riktar oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) hård kritik mot styret.

”Att leva som man lär är inte S-styrets melodi. Samma dag som man meddelar att all fossil reklam ska förbjudas i Stockholm hyr man alltså ut hela Blå hallen och Gyllene salen i stadshuset till Turkish Airlines. Dubbelmoralen är total”, skriver han på X.

Svaret: Uppenbart att reglerna måste ändras

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) påpekar att uthyrningen av Stadshusets lokaler hanteras av stadens tjänstemän, men säger att det ”är uppenbart” att nuvarande anvisningar behöver uppdateras.

– Därför har vi i budgeten för 2026 som vi presenterade i går lagt ett uppdrag om att göra en översyn för användningen av Stadshusets lokaler, säger Wanngård till Mitt i.