När Vilna Strauss, 15, var på väg hem den gångna lördagen tappade hon plötsligt greppet när hon körde med sin moped på Hamnvägen i Värtahamnen.

– Jag wobblade till, tappade kontrollen och kunde inte styra.

Hon fick ett rejält skrapsår på knät, och mopeden blev skadad i lack och skärmar när den gled på asfalten.

Vilna lyckades ändå leda mopeden den sista biten hem till Gärdet.

– Jag var lite chockad och hade ont i knät, berättar hon.

Vilnas moped var nyinköpt när hon körde omkull.

Vilnas moped var nyinköpt när hon körde omkull.

Pekka Pääkkö

Vilnas mamma Lovisa Strauss tänkte först att olyckan kanske berodde på att Vilna precis har lärt sig köra moped.

Men efter att ha varit i kontakt med en annan mamma som bor på Lidingö visade det sig att även hennes son hade kört omkull på samma plats.

– Då förstod jag att det måste vara något som hänt på sträckan, säger Lovisa Strauss.

De mystiska mopedolyckorna diskuterades i Facebookgrupper på Gärdet och på Lidingö, och snart visade det sig att åtminstone fem ungdomar hade kört omkull i samma område.

Orsaken har visat sig vara lera som spillts från lastbilar och gjort vägbanan hal.

Under helgen körde flera ungdomar omkull i samma område vid Värtahamnen nära Ropsten.

Under helgen körde flera ungdomar omkull i samma område vid Värtahamnen nära Ropsten.

Google

Leran kommer från bygget av Saltpiren, mellan Frihamnen och Värtahamnen. Den grävs upp ur vattnet och körs sedan på lastbil genom det aktuella området.

– Vi tar det här på stort allvar och för samtal med Skanska kring åtgärder för att minimera risken för fler olyckor, säger Martin Ottosson, kommunikationsstrateg på Stockholms stads exploateringskontor.

Lastbilarna har gått på den aktuella sträckan i ungefär en och en halv vecka, berättar Skanskas produktionschef Joakim Berg.

– Vi har en sopbil som går där från första lasset till det sista, och avslutar dagen med att spola av vägen med högtryck.

Joakim Berg förklarar att problemet beror på att det är mer vatten än beräknat i muddermassorna, och att det därför lätt skvalpar över om lastbilarna bromsar.

– Jag tror att vi kommer få ordning på vattenmängderna när vi kommer ner i ren lera. Vi har också fått indikationer på att Stockholms stad tittar på en annan väg för transporterna där man inte kör bland tredje man. Sådant här ska självklart inte hända.